מסלולי טיול

טיול משפחתי בשוויץ: גרינדלוולד

וגם: מה צריך לדעת כשמתכננים טיול בשוויץ?

שוויץ היא אחת המדינות הכי מדהימות לטייל בה, אם לא ה... בשוויץ תמצאו ללא ספק את הטבע במיטבו, את האטרקציות המושלמות לכל גיל ולכל הרכב וכן את הקדמה שהשוויצרים יודעים להציע לתיירים. בטיול משפחתי לשוויץ תוכלו לשלב יחד טבע, נופים, שלג, מים, ספורט, חיות, מוזאונים ואקסטרים והכל בטוב טעם ופשוט בסטייל.

פוסט זה הוא החלק הראשון מתוך שניים ובו אתמקד בהמלצות ומסלולי טיול באזור גרינדלוולד ולאוטרברונן.

החלק השני יעסוק במסלולי טיול נוספים באזור קנדרסטג, נידרהורן ועוד הפתעות...

10 דברים שכדאי לדעת בתכנון טיול לשוויץ

כשאני מתיישב לכתוב על טיול בשוויץ, משום מה זה מרגיש לי יותר מסובך משאר היעדים עליהם כתבתי ועל אלו שעוד אספר בהמשך. כדי לנסות לפרק את הקושי הזה, אני אתחיל בכמה נקודות כלליות, שיעזרו לנו להבין על מה להתמקד בתכנון הטיול ובמהלכו:

1. שוויץ אכן מדהימה. מהאגדות. כל הסופרלטיבים אמת לאמיתה.

2. שוויץ מושלמת לטיולים. מדהים לחוות את ההיערכות שלהם לתיירות. הדיוק. הנוחות. ההסברים. השילוט. צעד אחד קדימה מכל השאר.

שוויץ. שלמות.

3. האתגר היחיד בטיול לשוויץ הוא שעל השלמות הזאת צריך לשלם. והרבה. אני חושב שזה הפרמטר שבאמת כדאי, לפחות בטיול משפחתי, לתכנן בתבונה לפני היציאה, על מנת למקסם את החוויה בעלויות שאינן חורגות ממסגרת התקציב שלכם.

4. האם יוקר הטיול בשוויץ הוא מהות הכל? כלל וכלל לא. אני אנסה לשים כאן דגש על שני מרכיבים מרכזיים שניתן וצריך לנהל אותם בתכנון הטיול...

5. המרכיב הראשון: הלינה

האתגר: מקומות הלינה בשוויץ יקרים. נקודה. יש מגוון רחב של אפשרויות (מלונות, צימרים, בתי חווה, דירות, אכסניות, קמפינגים ועוד) – כולם יקרים יותר באופן יחסי מכל מה שאנחנו מכירים בטיולים אחרים (אוסטריה, הולנד, איטליה וכו').

הרעיון: מעבר לתכנון מוקדם וניסיון לשריין מחירים טובים (שזה תמיד נכון לכל טיול), קחו בחשבון ששוויץ היא מדינה לא ענקית ובהחלט מתאימה לטיולי כוכב, כשמערכת הכבישים והרכבות שלה נהדרת. אי לכך בהחלט ניתן לחפש מקום לינה שמצליח לעמוד בתקציב הטיול, גם אם צריך להתפשר על נסיעות יומיות מעט ארוכות יותר לאתרים השונים. בהתאם, ניתן גם לחלק את הטיול לשני מוקדי לינה בטיול כוכב. אפשרות נוספת היא לבוא בראש פתוח ולשקול גם פתרונות לינה כגון צימרים עם מקלחות משותפות (לא מתאים לכולם, אך בשוויץ כמו שוויץ הניקיון גם הוא ברמה אחת מעל...)

איזון נוסף שיש לשקול בגלל מחירי הלינה הגבוהים הוא פחות ארוחות במסעדות במהלך הטיול (שאף הן, איך נגיד, לא זולות) ולהתבסס יותר על הכנה עצמית.

ארוחת בוקר בהכנה עצמית בצימר. בשוויץ כמו בשוויץ.

המרכיב השני: האטרקציות

האתגר: הטיול בשוויץ מצריך מרובנו את השימוש ב"אטרקציות" תיירותיות. על אף שאני טיפה סולד מהמילה אטרקציות ומאמין שניתן וצריך ליהנות מהטבע, מהנופים ומהעושר התרבותי גם בלי לרדוף אחר כרטיסים וקופונים – בשוויץ זה סיפור אחר. לרוב אפילו ההגעה למסלולי הטבע והאתרים המדהימים שיש בגן בעדן הזה כרוכה בשימוש ברכבל, רכבת או כלי תחבורה לא שגרתי אחר. אז מצד אחד צריך לתכנן הרבה ולשלם הרבה, אך מצד שני כל נסיעה כזאת באמת הופכת לחלק מהחוויה ומאפשרת נקודות מבט מיוחדות ומטריפות לאורך הטיול ."אטרקציה", כשמה כן היא.

הרעיון: יש לתכנן על אלו אתרים (או אטרקציות) הולכים. על מנת לאזן את התקציב ולתכנן את לו"ז הטיול בצורה מיטבית כדאי לבחור בקפידה באלו אתרים לבקר ומה הדרך החסכונית יותר לצלוח אותם. מדוע חסכונית? כי השוויצרים, שכנראה מודעים לרטיית השודד הווירטואלית שעל עינם השמאלית, מציעים לתיירים מגוון "פאסים" (מלשון Pass) – כרטיסים מוזלים שכוללים בתוכם כניסות למספר אתרים ובעיקר שימוש במספר אמצעי תחבורה בתוך מחיר הפאס, כך שהחיסכון הכספי הוא מאד משמעותי (במיוחד כשמדובר בטיול משפחה). כמובן שיש ללמוד את תנאי הפאס ומה הוא יודע להציע עבורכם במחיר, אבל ניתן וצריך לתכנן את הטיול ואת האתרים/מסלולים לאורכו בהתאם לפאס שתבחרו לרכוש. האם תהליך בחירת הפאס הנכון מצריך בהכרח ניתוח בטבלת אקסל? לדאבוני התשובה היא "כן!"

הרבה מהיעדים מצריכים שימוש ברכבלים ורכבות

6. תחבורה. תיירים רבים מטיילים בשוויץ בתחבורה ציבורית. רובם ככולם רוכשים את ה"פאס" המתאים לנסיעה חופשית ברכבות, אוטובוסים, רכבלים ואפילו אוניות שהם כולם חלק ממערכת התחבורה הציבורית המפותחת והמדויקת בשוויץ. יתרון נוסף לטיול בתחבורה ציבורית הוא הנופים המדהימים אליהם נחשפים בנסיעה ברכבות, שלעיתים מאפשרות נקודת מבט נוספת ומעניינת יותר לנופים השוויצריים.

אנחנו בחרנו בכל זאת לטייל ברכב שכור, מהטעם שלנו הכי נוח להתנייד בצורה חופשית ובלתי תלויה. לשיקולכם.

7. אוכל. שוויץ זה לא איטליה. לטעמי כמובן. לא שחסרות מסעדות טובות, אך כמו כל דבר בשוויץ, הן נורא יקרות. רוב האוכל שנתקלנו בו במהלך הטיול היה סביר...

אל תבנו על האוכל. הכי טוב בירה 🍻

8. מזג אוויר. קחו בחשבון שהרבה נקודות עניין בשוויץ הן בהרים ולכן הביקור בהן תלוי מאד במזג האוויר (גשם/קור) ובעיקר בראות (ערפל...). אי לכך יש לוודא בבוקר לפני היציאה האם מזג האוויר באזור המיועד מתאים לטיול או האם יש צורך לדחות לצהריים או ליום אחר. ברוב האתרים יש מצלמות, המשדרות לייב בדף האינטרנט את המצב בשטח וזו דרך מצוינת להתעדכן ולהחליט האם זה זמן .

9. מסלול. בהמשך להמלצה על טיול כוכב, פרסתי עבורכם את מפת האתרים והאטרקציות המפורטת שלי לשוויץ. אני מציע כאמור למקם על גבי המפה את בסיס הלינה שלכם ובהמשך לתכנן אזורי טיול או אטרקציות לכל יום. בקיצור, בשונה מטיול משפחתי לצפון יוון לדוגמה, לא הייתי מכין מסלול נסיעה של ממש אלא תכנית של ימי טיול ממנה אפשר לבחור כל יום כוון אחר, בהתאם כמובן למזג האוויר.

10. טיפ אחרון חביב. אני אספר כאן גם על פעילויות שהן לא בהכרח הכי יקרות או הכי "מפורסמות". אבל זה מה שיפה בשוויץ. הנוף המטורף שתפגשו כמעט בכל נקודה במדינה הזאת לגמרי עושה את העבודה ואפשר ליהנות מאינספור רכבלים ומסלולים קצת פחות "מדוברים" שמאפשרים חוויה לא פחות מרשימה.

משחק טניס משפחתי על מגרש חימר בוילדרסוויל. חופשי אטרקציה!

צימר מומלץ במיקום מושלם

אחד הדברים שאפשר לנו את הטיול והחוויה היה הצימר של פלורה - Chalet Tannegg. הגעתי אליו אחרי שחרשתי לעומק המון אופציות עד שהגעתי לצימר הזה שהוא שילוב מנצח בין מיקום, נוחות, גודל והכי חשוב בשוויץ - מחיר הוגן ביותר לתקופה של שיא הקיץ.

מדובר בבית כפר שוויצרי אותנטי שיושב במיקום מושלם על הכביש המוביל מאינטרלאקן לגרינדלוולד, ממש במחצית הדרך. מאחורי הבית זורם נהר ה- Lütschine הגועש והנוף השוויצרי הטיפוסי של פסגות הרים ומרבדים ירוקים מסביב משלים את התמונה.

בוקר בחצר הצימר של פלורה

בעלת הצימר, פלורה, אישה לבבית וצלמת במקצועה, משכירה במקום שתי דירות אירוח נקיות, מרווחות ומאובזרות, שמתאימות מאד למשפחות, אחת בקומת הקרקע ואחת בקומה העליונה. לשתי היחידות יש יציאה לחצר עם שולחן וכסאות. יש חנייה לשתי היחידות.

פלורה הייתה זמינה לכל בקשה (היא לא גרה במקום) ויש פרטיות מלאה. המיקום של הצימר היה מושלם עבורנו הן מבחינת המרכזיות שלו על גבי מפת הטיול והן מבחינת הגישה הקלה והנוחה - לא מצריך טיפוס במעלה הר וכו', ממש לצד הכביש, אך במרחק מספיק בטוח לילדים.

לפלורה צימר נוסף ממש בקרבת מקום - Chalet Stegmatte.

הבייקרי בבית של רוג'ר בכפר וילדרסוויל

אם מזדמן לכם להתארח אצל פלורה או באזור, אני ממליץ לכם להצטייד במצרכים לארוחת בוקר באחד המרכולים בכפר הסמוך Wilderswil ולקנות לחמים ומאפים משובחים בחנות הקטנה בביתו של רוג'ר האופה. לארוחת ערב בוילדרסויל גשו למסעדה איטלקית מומלצת בשם Luna Piccante. אפשרויות נוספות לערב הן המסעדות הרבות בעיירה גרינדלוולד או באינטרלאקן.

יעדי טיול, אתרים ואטרקציות בשוויץ - כיאה לטיול כוכב, בחרתי לפרוס בפניכם רשימה מגוונת של אתרים, מסלולי טיול ואטרקציות בשוויץ, שמתאימים לכל המשפחה. תהנו! 

עמק Lauterbrunen

מסלול טיול מלאוטרברונן לקליינה שיידג

זמן: חצי יום עד יום שלם (תלוי בקצב, ילדים קטנים וכו') | דרגת קושי: קל | עלות: יקר | כלי תחבורה: רכבת, רכבל פתוח

אחד ההיילייטים של אזור ברנר אוברלנדר (ויש המון כאלו) הוא עמק לאוטרברונן, עמק 72 המפלים. במסלול הזה מגיעים לעיירה לאוטרברונן לחניון הראשי הסמוך לתחנת הרכבת. שימו לב כי בתחנה זו ניתן לרכוש פאסים שונים לתחבורה ואטרקציות.

הטיול נפתח בנסיעה ברכבת ה WAB, המטפסת במשך 12 דקות מופלאות מלאוטרברונן לכפר וונגן Wengen, אליו לא ניתן להגיע ברכבים. הנופים של עמק לאוטרברונן והמפלים הזורמים אליו הם בהחלט שוס רציני לפתיחת טיול בשוויץ!

עמק לאוטרברונן ממעוף הרכבת לוונגן. שוויץ במיטבה!

יורדים בתחנת הרכבת של הכפר וונגן בו תוכלו לטייל קצת ברחוב הראשי וליהנות עוד קצת מהנוף ומבתי הכפר. הליכה של כ-5 דקות ברגל מתחנת הרכבת של וונגן תוביל אתכם ישר לאטרקציה הבאה – נסיעת ה Royal Ride ברכבל מוונגן לפסגת Männlichen, על גבי רכבל חדיש עם מרפסת פתוחה בגג היישר לפסגה הבאה בגובה 2300מ'.

פסגת Männlichen

עם ההגעה לפסגת מאנלישן תמצאו במקום מסעדה גדולה עם מרפסת נוף וכן את ALPINE HERDSMAN'S PLAYGROUND - גן שעשועים לילדים, עם מגלשה ענקית בצורת פרה ועוד מתקנים מגניבים:

מאנלישן היא נקודת מוצא אידיאלית למספר מסלולי טיול המותאמים למשפחות במשולש ההרים Jungfrau ,Eiger ו- Monch:

אנחנו בחרנו במסלול המפורסם והמומלץ מכולם, ה- PANORAMA TRAIL שלוקח אותנו ממאנלישן לכפר הקטן קליינה שיידג Kleine Scheidegg. המסלול בדרגת קושי קלה המתאימה למשפחות. אורכו 4.5 ק"מ והוא אורך כשעה וחצי. נופיו המטריפים שלמשולש הפסגות המפורסם Jungfrau, Eiger ו- Monch אמור להתפרס לפניכם לאורך כל המסלול, שאורכו כשעה וחצי. למה אמור להתפרס? כי כמה דקות אחרי שאנחנו התחלנו לצעוד בו, כיסו עננים את האזור כולו וצעדנו את רובו הגדול בערפל... נהנינו מהחוויה המעוננת ומהפריחה המיוחדת וצריך לקחת בחשבון שבשוויץ יש גם ימים כאלה.

עכשיו מעונן. מסלול ה- Panorama Trail בדרך לקליינה שיידג.

עם ההגעה לקליינה שיידג תמצאו את תחנת הרכבת שהיא בעצם לב המקום, עם מסעדות ודוכני מזון. אנחנו נהנינו מפיצה טובה, שוקו חם ובירה קרה לפני שעלינו לאותה רכבת ה WAB בה נסענו בבוקר, חזרה דרך Wengen ללאוטרברונן.

מותק של טיול מ- Isenfluh ל- Sulwald

זמן: כשעתיים (תלוי בקצב, ילדים קטנים וכו') | דרגת קושי: קל | עלות: סביר | כלית חבורה: רכבל, סקוטרים

 בפוסט "איך נכנסנו ליורודיסני בחצי מחיר?" המלצתי מדוע תמיד כדאי לשאול ולקבל טיפים שווים מהמקומיים. את הטיפ המנצח על הטיול המדליק הזה קיבלתי מפלורה, בעלת הצימר בו התארחנו. כשפניתי אליה עוד לפני הטיול היא ציידה אותי ברשימת אתרים שהם קצת פחות "מדוברים" ועם המון קסם. זוכרים את הטיפ האחרון שלי למעלה?

החזרה ברכבת מקליינה שיידג לחניון בלאוטרברונן אפשרה לנו לנוח קצת מההליכה ולהתענג עוד על הנופים של עמק המפלים וההרים סביב. הגענו לרכב אחה"צ ונסענו משך 10 דקות בדרך מפותלת שחלקה במנהרה לכפר קטן סמוך בשם Isenfluh.

במרכז הכפר הקטן פועל רכבל אדום, עם קרון קטן המתאים לנסיעה של "8 אנשים או פרה אחת" כפי שהם אוהבים לציין, שייקח אתכם מעלה אל הכפר הקטן הבא Sulwald.

הקרון האדום של Isenfluh. מתאים לגודל של פרה.

ב Sulwald תוכלו לעשות מסלול הליכה קצר של כרבע שעה לנקודת תצפית מרהיבה לכוון אינטרלאקן וההרים סביב (מתאים לעגלות) או להצטייד בסקוטרים המדליקים שמחכים לכם ליד הרכבל למעלה ובעזרתם לרכוב במשך כשעה בשביל היורד חזרה ל Isenfluh. חווית רכיבה אדירה לכל המשפחה, כשלכל אורך הדרך נשקף מבעד לעצים הנוף המטורף של האזור ואפילו מפל שמחכה לכם באמצע המסלול.

מסלול הסקוטרים בירידה מ Sulwald

טיולים ואטרקציות נוספות בעמק לאוטרברונן

  • מפלי Staubbach
  • מפלי Trümmelbach
  • מסלול טיול מומלץ בעמק באורך של כ-3 ק"מ, יוצא סמוך למפלי Staubbach ומסתיים במפלי Trummelbach. ניתן לעשות אותו ברגל או באופניים. יש מספר חנויות להשכרת אופניים במרכז הכפר לאוטרברונן.
  • אחד האתרים היותר מפורסמים בשוויץ הוא פסגת ה Schilthorn בגובה 2970 מ'. מלאוטרברונן סעו כ-10 דקות לתחנת הרכבל Schilthornbahn שבכפר Stechelberg.מכאן תוכלו לצאת למסע לפסגת השילטהורן, שעובר דרך ארבע תחנות: הכפר Murren (1638 מ'), תחנת Allmendhubel (1907 מ'), תחנת Birg (2677 מ') והאחרונה Piz Gloria (2970 מ'). בכל תחנה תוכלו ליהנות ממגוון אטרקציות, תצפיות ומסלולי טיול. בפסגה העליונה יחכה לכם עולם שלם הקשור לסוכן האגדי 007... לחצו כאן לכל המידע אודות Schilthorn.
המפלים של לאוטרברונן. יש 72 כאלה...!

עמק Grindelwald

יום טיול בהר פירסט

זמן: חצי יום עד יום שלם (תלוי בקצב, ילדים קטנים וכו') | דרגת קושי: בינוני | עלות: יקר | כלי תחבורה: רכבל, אומגה, סקוטרים

העיירה גרינדלוולד היא עיירת סקי ונופש ובסיס טוב למגוון טיולים ואטרקציות באזור יונגפראו. ממרכז העיירה יוצא הרכבל Grindelwald-First שעולה במשך כ-25 דקות לפסגת הר פירסט (2168 מ') דרך שתי תחנות ביניים – Bort ו- Schreckfeld, שהן נקודות יציאה לשתי אטרקציות מגניבות מהן תוכלו ליהנות בירידה חזרה לגרינדלוולד (פרטים בהמשך).

ברכבל להר פירסט מטפס מעל העיירה גרינדלוולד

פסגת פירסט היא בעצם ריכוז של כל מה שטיול בשוויץ יודע לתת. שילוב מנצח שלנופי האלפים, קרחונים, מסלול טבע מרהיב, רכבלים ואטרקציות מגניבות על רקע הגלויה האינסופית שלפניכם. הטיול מתחיל ברכבל שמטפס לאיטו מעל העיירה גרינדלוולד עד התחנה העליונה, פירסט, בה מרוכזות מספר אטרקציות ומסלול טיול רגלי מדהים ומומלץ ביותר:

  • First Glider – אומגה בצורת נשר ענקי שמעלה 4 נוסעים בשכיבה, בנסיעה איטית לאחור, לנקודה גבוהה ומשם בגלישה מהירה קדימה לאורך 800 מ' במהירות של עד 83 קמ"ש חזרה למטה– והכל כמובן אל מול הנוף המדהים של האזור כולו.
ה"גליידר". טיסה בשמי האלפים.
  • First Flyer – אומגה נוספת, דומה ל Glider, אך הפעם הנוסעים (עד 4) ישובים בכיסא התלוי על כבל.
  • First Cliff Walk – מסלול תלוי על קצה הצוק המוביל למרפסת תצפית בצורת גשר הבולט כ-45 מ'משפת הצוק ומאפשר תצפית מרהיבה על האזור כולו.
טיילת ה "Cliff Walk" ומרפסת התצפית הפתוחה בפסגת פירסט
  • מסלול טיול רגלי לאגם Bachalpseeמסלול טיול עם נופים מרהיבים לכל אורכו המוביל מפסגת פירסט לאגם באחאלפ. צריך לקחת בחשבון שלמרות שהמסלול מוגדר כמסלול קל להליכה, אין לאורכו אתגרים משמעותיים (מוגדר כמסלול לכל המשפחה), והוא מוערך בכ-50 דקות הליכה לכל כוון (אינו מעגלי) – אני הייתי מגדיר אותו כבינוני. לנו לקח כשעה וחצי לכל כוון וקחו בחשבון שההליכה בגובה רב משפיעה גם כן. יחד עם זאת אני ממליץ לא לוותר על החוויה! הנופים לכל אורך המסלול, הפרות שתפגשו בדרך והמראה של האגם על רקע ההרים שווים את המאמץ.
אגם באחאלפ על רקע האלפים
אגם באחאלפ מזווית אחרת

בירידה חזרה מפסגת פירסט תוכלו לוותר על הרכבל ולבחור בשתי חוויות נוספות:

  • First Mountain Cart מסלול באורך 3 ק"מ שיורד מתחנת Schreckfeld לתחנה המצעית Bort בו תוכלו לרכוב על גבי עגלות קארטינג בעלות 3 גלגלים.
  • Trottiebike Scooter - מסלול באורך 4 ק"מ שיורד מתחנת Bort חזרה ל Gridelwald בו תוכלו לרכוב על גבי קורקינטים.
עצירה לקפה לפני הירידה חזרה מפירסט לגרינדלוולד

אחה"צ של כיף ב- Pfingstegg

זמן: כשעתיים | דרגת קושי: קל | עלות: סביר | כלי תחבורה: רכבל, מגלשות, מסלול אומגה

הרכבל ל Pfingstegg לוקח אתכם לפינה חמודה בגובה 1391 מ' מעל העיירה גרינדלוולד, המציעה יופי של בילוי משפחתי. הקסם שמצאתי במקום הזה מסכם בעצם חלק גדול מהטיפים שנתתי בתחילת הפוסט לטיול המשפחתי בשוויץ: רכבל קטן, לא נורא יקר, שמאפשר נוף מרהיב מזווית קצת אחרת לכוון גרינדלוולד ולוקח אתכם בנסיעה קצרה של כ-5 דקות לנקודה יפה עם כל מה שצריך כדי ליהנות מאחה"צ כיפי עם הילדים.

קרון הרכבל המקושט של Pfingstegg מטפס מעל לעיירת הנופש גרינדלוולד

ניתן לשלב את פינגשטג כהשלמה ליום טיול בפירסט לדוגמה, כשהמבוגרים יכולים לשבת על כוס קפה מול הנוף, בזמן שהילדים ממשיכים להוציא אנרגיה במתקני שעשועים ושתי אטרקציות מגניבות ולא נורא יקרות (שוב, הכל יחסי לשוויץ...):

  • Toboggan run – מזחלות הרים באורך 725 מ'
  • Fly Line – סוג של מסלול אומגה חדש בו תנועו במהירות של כ-10 קמ"ש לאורך 350 מ'בין העצים, אל מול נוף עוצר נשימה. בסיום המסלול מחכה לכם מעלית שמחזירה אתכם לנקודת ההתחלה.
עוד קצת נוף מפסגת Pfingstegg

בחלק השני של הטיול המשפחתי לשוויץ, תמצאו מסלולי טיול נוספים וסופר שווים בשוויץ - קנדרסטג, נידרהורן ועוד... הירשמו כאן לניוזלטר שלי וקבלו עדכון ישירות אליכם למייל ברגע שהחלק השני עולה לאוויר ✈

בינתיים, מוזמנים לקרוא עוד על שוויץ אצלי בבלוג:

הירשמו כאן לניוזלטר שלי וקבלו את קובץ מסלול הטיול לצפון יוון עם ילדים עם כל ההמלצות השוות ישירות אליכם למייל 💌

מפת הטיול המשפחתי לשוויץ

לסיום, הכנתי עבורכם את "מפת הטיול המשפחתי לשוויץ של Trip Till You Drop" עם כל ההמלצות, מסלולי הטיול ועוד המון הפתעות למיטב האטרקציות והפעילויות לתכנון הטיול שלכם בשוויץ המדהימה. תהנו!

רוצים להגיב?