מסלולי טיול

קרקוב עם ילדים - 10 המלצות לחופשה בעיר

חוויה משפחתית של סתיו בעיר המפתיעה והמתחדשת

חופשה משפחתית בקרקוב - סיפור המסגרת | טיסות ישירות לקרקוב, פולין (Wizz, אחלה טיסות!) | 5 לילות, 4 ימים מלאים | הרכב: 2 הורים, 3 ילדים (גילאי 11-14) | זמן: אוקטובר 2019. מרחק יריקה מהקורונה (אוקיי, "יריקה" פחות מתאים במקרה הזה...) | הדקו חגורות, אנחנו ממריאים:

בקטגוריית "תכנון טיול" כתבתי על "10 הדברים שיהפכו את החו"ל שלכם לסופר טיול" במטרה לענות על השאלה:

מה הם 10 הדברים העיקריים שבזכותם נצליח להעצים את חווית הטיול שלנו?

תרשים 10 הדברים שיהפכו את החו"ל שלכם לסופר טיול

סיפור הטיול המשפחתי לעיר קרקוב בפולין היא הזדמנות נהדרת לבחון את החוויה שלנו לפי מודל ה"סופר טיול". מממ...מעניין לראות איזה ציון היא תקבל כאן...?

העיר העיקה בקרקוב
העיר העתיקה בקרקוב

1: תיאום צפיות לטיול משפחתי בקרקוב

עפ"י מיטב המסורת של השנים האחרונות, אנחנו מחפשים מראש דיל טוב לאזור סוכות, מכל הסיבות הנכונות של חגי תשרי וכאלה, למרות שלכל סופר טיול יש זכות קיום משל עצמו והוא אינו מצריך שום סיבה! היעד שבחרנו היה קרקוב בגלל שלוש סיבות – טיסה זולה, שהות זולה ואחלה המלצות ליעד עם הרבה פוטנציאל.

צבעי שלכת של סתיו בגני פלנטי קרקוב
גני Planty המקיפים את העיר העתיקה. חוויה משפחתית של סתיו.

תיאום הצפיות כלל: 1 רעייה שהשפה הפולנית לא מחליקה לה טוב בגרון, 1 מתבגרת שלא סגורה על איכות השופינג, 2 בנים שלא מבינים מז'תומרת אין חווית כדורגל. אז כיצד מתגברים על האתגר? מאתר למתבגרת סניף של Starbucks, לבנים איזה פארק מים מטורף בעיר ועם אשתי אני לגמרי מסכים. השנים לימדו אותנו שהסכמה עם הבן הזוג מנצחת כל מכשול מחד - ושהפולנים לעד יצטרכו להסתכל עלינו במבט של "סליחה" בעיניים, לא משנה איזה שפה יוצאת להם מהפה, מאידך. אז החלטנו שזורמים על זה ובאים ליהנות. ועל הדרך גם "להראות להם שניצחנו"!✌🏻

2: מפת הטיול לקרקוב

קרקוב היא עיר שיש לה המון מה להציע לחופשה של 3-4 ימים. יש כבר מספיק המלצות והמון מידע על קרקוב. אני מיד ניגש למלאכה ומכין את "מפת קרקוב של Trip Till You Drop" שלי, שממנה תוכלו גם אתם ליהנות כבר כאן בסיום הפוסט הזה.

כנסיה בעיר העתיקה בקרקוב

3: לינה בקרקוב

איזה כיף זה לבחור מקום לינה בקרקוב!! העיר המתפתחת הזאת קלטה היטב את הקטע של האירוח והיא פשוט מיישרת קו במהירות עם כל מה שאנחנו מחפשים היום בחופשה אורבנית: מלונות יוקרתיים ומפנקים, מלונות בוטיק מעוצבים, מלונות דירות סופר מגניבים, דירות Airb&b בכל הרמות ועוד.

ממש נהניתי גם מההיצע הרחב, גם מהאתרים של המלונות שמעידים על העיצוב והרמה הגבוהה של האירוח וכמובן גם מהמחירים, שעדיין זולים באופן משמעותי מערים במערב אירופה. סימנתי ב"מפת קרקוב של Trip Till You Drop" שמחכה לכם כאן בסוף הפוסט את מיטב המלונות שאני בדקתי לגביהם (להרכב המשפחתי שלנו, אבל לא רק...) ולבסוף בחרתי את המקום שבו אנחנו התארחנו, בעיקר לפי העיצוב, ההתאמה לצרכים וכמובן – המיקום!!!

 RELAKS Apartments

מדובר בפרויקט של חבר'ה צעירים, שלקחו בניין דירות היסטורי שממוקם ממש בכניסה לעיר העתיקה, שיפצו אותו ובנו בו מלון דירות מודרני מושלם, עם דגש על עיצוב שמשלב ישן וחדש והקפדה על הפרטים הקטנים. הדירות מרווחות, נוחות, מאובזרות ומתאימות למשפחות או זוגות שמחפשים אירוח ברמה גבוהה. בכניסה למלון תמצאו זוגות אופניים לשימוש האורחים. בית הקפה של המלון ממוקם בחצר המקסימה בכניסה, ומציע מזנון ארוחת בוקר ומאפים תוצרת בית. אני מציין גם את הצוות של המלון, שנכון לעזור בכל שאלה וגם את ההתקשרות וההזמנה ביצעתי ישירות מולם, כולל הזמנה של הסעה משדה התעופה למלון.

4: סיור מודרך בקרקוב

אחד הנושאים שציינתי כתורם לחוויית הטיול הוא סיור מודרך. בקרקוב יש מספר ישראלים שחיים בעיר ומעבירים סיורים מודרכים בעברית. אנחנו בחרנו להצטרף לסיור של ניסן צור, עיתונאי ישראלי שחי בקרקוב למעלה מ-13 שנים ומכיר היטב כל פרט שקשור בעיר הזאת. הסיור הרגלי של ניסן יוצא על בסיס יומי מהברביקן, אורך כ-3 שעות וכולל בתוכו את מרכז העיר (הכיכר המרכזית, העיר העתיקה), ארמון Wawel - ארמון המלכים של פולין, והרובע היהודי. הסיורים "מתובלים" גם בסיפורים ואנקדוטות מעבודתו כעיתונאי ישראלי ויהודי בפולין.

הדבר הראשון שתגלו בסיור זה שקרקוב היא עיר מדהימה ביופייה!

העיר העתיקה שלה, הכיכר המרכזית, טירת Wawel והנוף לנהר (גם ביום וגם בלילה) = וואווו!!!👌🏻

כדור פורח מעל מצודת וואוול בקרקוב
מצודת Wawel
הכיכר המרכזית בעיר העתיקה קרקוב
הכיכר המרכזית Rynek Główny
בזיליקת מריה הקדושה בקרקוב
בזיליקת מריה הקדושה בכיכר המרכזית של העיר העתיקה
שער פלוריאן בכניסה לעיר העתיקה בקרקוב
שער St. Florian's Gate בכניסה לעיר העתיקה
מבנים הסטורים בעיר קרקוב

אחד הרגעים היפים בסיור היה ברובע היהודי הקרוי Kazimierz, כשנפגשנו עם רבה הראשי של קרקוב, שאירח אותנו בסוכתו וסיפר לנו על הפריחה המחודשת של הרובע ועל ההסתכלות החדשה והמפתיעה של פולנים צעירים על היהדות והיהודים.

סוכת הרב הראשי ברובע היהודי בקרקוב
הסוכה של הרב הראשי, הרובע היהודי, קרקוב
אמנות רחוב - גרפיטי על קיר ברובע היהודי בקרקוב
אמנות רחוב של Broken Fingaz ברובע היהודי בקרקוב
שער בית הכנסת קופה ברובע היהודי בקרקוב
בית הכנסת "קופה" ברובע היהודי

מבחינתי הסיור הזה הוא בגדר "חובה", מאפשר לנו היכרות ראשונית ומעמיקה עם העיר ואתריה החשובים ומספק לא מעט רקע והיסטוריה גם מהזווית היהודית כמובן. יש אפשרות גם לסיור ממונע (ברכב גולף) למי שמתקשה בהליכה ממושכת.

כתובת בעברית על קיר ברובע היהודי בקרקוב
פינת רחוב ברובע היהודי בקרקוב

5: אירועים בקרקוב

אירועים כמו הופעות, הצגות, משחקי כדורגל או פסטיבלים יכולים ללא ספק להעצים את החוויה בכל טיול. עשיתי בדיקה כמובן אם יש בעיר במקרה איזו הופעה טובה של להקה או אומן בינלאומי בזמן שאנחנו שם, אבל לצערי לא היה. כדורגל כאמור זה לא הצד החזק בקרקוב, למרות שהקבוצה המקומית לא רעה וכבר הייתה לנו חוויה מטורפת במשחק כדורגל בשוויץ, שגם לא מובילה את התחום (מוזמנים לקרוא עליה ב"כדורגל בחו"ל: סופר טיול זה לא רק סופר קלאסיקו").

שעות בין הערביים בקרקוב
שעות בין ערביים בקרקוב

ובכן, אני לא יודע אם אפשר לקרוא לזה "אירוע", אבל בעצם אין לזה באמת שם שיכול להתאים או להסביר. מחוץ לקרקוב, במרחק של בדיוק שעה נסיעה, יש פלנטה אחרת, שבה "אין הזמן שם כפי שהוא כאן, על-פני כדור הארץ. כל שבר רגע הולך שם על גלגל זמן אחר. ולתושבי פלנטה זו לא היו שֵמות. לא היו להם הורים ולא היו להם ילדים. הם לא לבשו כדרך שלובשים כאן. הם לא נולדו שם ולא הולידו… הם לא חיו לפי החוקים של העולם כאן ולא מתו" כפי שתיאר אותה "ק. צטניק".

בשל העובדה שהיינו עם הילדים, לנו זה לא התאפשר - אבל אם אתם בקרקוב ולא הייתם במסגרת אחרת - סעו ליום אחד לאושוויץ.

ובמעבר חד...

6: מסעדות ובתי קפה בקרקוב

ובמעבר חד... אוכל! אחד הדברים שמאפיינים את ההתחדשות והאטרקטיביות של קרקוב כיעד סופר תיירותי, לצד המלונות והאירוח, הוא המסעדות ובתי הקפה הרבים שצצים בה. לצד המסעדות המסורתיות עם האוכל הפולני המקומי קמות המון מסעדות ממגוון מטבחים –איטלקי, פיוז'ן, אסיאתי, ארגנטינאי, ישראלי ויהודי ובתי קפה מעודכנים ומדליקים. אני מציין כאן את חלקם ומפנה אתכם ל"מפת קרקוב של trip Till You Drop" לרשימת ההמלצות המלאה של העיר:

Gossip Café: בית קפה מצוין לארוחות בוקר. ממוקם בעיר העתיקה בבית אבן עם תקרה של קשתות עגולות.

Bunkier Café: בית קפה מיוחד עם פטיו הפתוח לגני Krakow Planty היפים, המקיפים את העיר העתיקה. המקום צמוד ל- Bunkier - Gallery of Contemporary Art.

Bistro Bene by Tomasz Leśniak: כיף לפתוח את הבוקר בביסטרו של השף תומאס לז'ניאק. מקום עם המון דגש על העיצוב וההגשה ויופי של חצר אחורית לשבת.

Cafe Mini: מקרר של עוגות וקינוחים שממתין לכם ברחוב הראשי של העיר העתיקה, בדרך לרובע היהודי.

Ciuciu Sugar Artist: בחנות קטנה שהיא בעצם "מפעל הממתקים הקטן ביותר בעולם", מייצרים סוכריות בעבודת יד בשיטות מהמאה ה-17 ומזמינים אתכם לצפות בתהליך הייצור של סוכריות על מקל ולטעום מהסוכריות.

Chimney Cake Bakery: לאוהבי הקיורטוש. ישנם 3 סניפים בעיר, שמשדרגים את הגליל הטעים הזה עם גלידה ומיני שחיתויות...

Pimiento Argentino Restaurant: מסעדת בשרים ארגנטינאית מומלצת, עם הקפדה על איכות הבשר וההגשה. יש בעיר 3 סניפים, אנחנו אכלנו ברובע היהודי.

מסעדת Pimiento. הקפדה.

Morskie Oko: אחת המסעדות הידועות בעיר לאוכל מהמטבח הפולני המסורתי והמומחיות שלה היא כופתאות בעבודת יד. העיצוב האותנטי של המסעדה תואם את האוכל ומשלים את החוויה.

מסעדת מורסקי אוקו - אוכל פולני ואווירה אותנטית

Trattoria Degusti: טרטוריה עדכנית עם טאבון פיצות ואוכל איטלקי עם טוויסט ים תיכוני.

URARA SUSHI & HOT POT: מסעדה יפנית מעולה שמגישה אוכל יפני וטייוואני, כולל סושי נהדר. אחלה עיצוב ואחלה אוירה. מומלץ!

MooMoo Steak & Wine: בר מסעדה ידוע בעיר. סטייקים והמבורגרים סוף 🍔

Taj Krakow: מסעדה תאילנדית. מנות של אוכל רחוב, קארי ארומטי ומבחר גדול של מנות טבעוניות.

TYTANO - מתחם מתחדש של ברים, מסעדות, בתי קפה וגלריות שבעבר הרחוק שימש כמפעל הטבק הלאומי של הפולנים וכיום עבר מהפך וחידוש לטובת הצעירים והסטודנטים בעיר. אזור סופר מדליק לבילוי. אנחנו היינו בערב עם הילדים (הרגשה כיפית ובטוחה) וזללנו פנקייקים ב-Mr Pancake. מקומות נוספים במתחם:

MOLAM THAI CANTEEN & BAR

N'Pizza

Veganic Restaurant

Tao Restaurant & Club

Weźże Krafta

7: טיול לזקופנה - יום מחוץ לקרקוב

אני תמיד בעד לנסות ולנצל יום אחד מהחופשה האורבנית בנוף שונה/ירוק/כפרי ו"לשבור" קצת את הקצב של העיר, כדי להתאוורר ולאגור כוחות לעוד קצת שופינג/אוכל/מוזאונים בהמשך. בחופשה בקרקוב בחרנו לצאת ליום טיול בדרום פולין, בעיירת הנופש זקופנה.

זקופנה (Zakopane) נמצאת על גבול פולין סלובקיה ושוכנת למרגלות הרי הטטרס (Tatras) הגבוהים. בחורף העיירה היא בירת הסקי של פולין והאזור כולו. היא מפורסמת בזכות המדרחוב הראשי שלה עם המסעדות המקומיות ובתי העץ, השוק, הנופים היפים באזור והרכבלים שעולים מהעיירה להרים שסביבה.

העיירה זקופנה - מבט מפסגות העוטפות (ברקע הרי הטטרה).

אנחנו שכרנו נהג מקומי בקרקוב, שאסף אותנו מוקדם בבוקר מהמלון ויצאנו לכוון זקופנה, מרחק כשעתיים וחצי נסיעה. עם היציאה מקרקוב, הנסיעה כולה באזורים כפריים. זכינו לראות כל הדרך את הצבעים המטורפים של הסתיו, בגוונים של זהוב ואדום וכתום וצהוב... העצים נראים כמו תמונה מעובדת. לא יאומן.

בדרך לזקופנה עצרנו בכפר קטן בשם צ'וצ'ולו Chochołów. הכפר מפורסם בזכות בתי העץ העתיקים והייחודיים שלו, הממוקמים משני צדי הכביש הראשי ויוצרים אווירה של מעין מוזיאון באוויר הפתוח.

הכנסיה בכפר Chocholow הבנויה מאבן מיוחדת

מגיעים לזקופנה. התחנה הראשונה היא השוק של העיירה – דוכנים של מוצרים מקומיים בעבודת יד וכופתאות של גבינה מקומית מותכת למי שאוהב בכל פינה. מהשוק אנחנו עולים ברכבת שמטפסת לגובה 1123 מ' לפסגה שנקראת GUBAŁÓWKA. למעלה נופים פתוחים יפים של זקופנה וכל הסביבה וממול פסגות הרי הטטרה הגבוהים. אנחנו מטיילים לאורך השביל בפסגה בין בתי הקפה, מתקני שעשועים לילדים ופארק חבלים. האטרקציה המרכזית מלבד הנוף הן מגלשות ההרים, שלא מביישות את אחיותיהן שפגשנו בשוויץ או באנדורה, הן מבחינת הנוף והן מבחינת הכיף.

מגלשות ההרים ב Gubalowka

בצהריים אנחנו יורדים חזרה לזקופנה ומטיילים במדרחוב המרכזי של העיירה. חנויות מקומיות וחנויות של אופנה וספורט, מסעדות של אוכל פולני מקומי ודוכני גבינות. אנחנו אכלנו במסעדה האיטלקית Adamo המצוינת ואת הסיפור שלי על איך מצאנו אותה, תוכלו לקרוא ב"תמיד תשאלו את המקומיים".

זקופנה של הסתיו

אחר הצהרים ממשיכים לטייל עוד במרכז העיירה ומתחילים בנסיעה בדרך חזרה לקרקוב. צבעי הסתיו של העצים והנופים ממשיכים ללוות אותנו יחד עם צבעי שקיעה מדהימים. לסיכום, יופי של יום טיול, נשמנו הרבה ירוק, זהב של סתיו ואויר צח של הרים. זקופנה יפה וההרים מסביבה בהחלט עושים חשק לחזור לשם לחופשת סקי בחורף.

עוד קצת סתיו בדרך חזרה מזקופנה

8: שופינג בקרקוב

טוב, אז אין ספק שאחד הדברים שקרקוב יודעת להציע זה שופינג. אני רק אשים זאת בעירבון מוגבל – יש בעיר לפחות 3 קניוני ענק יפים, חדישים ומלאים בכל ה"רשתות הגדולות" שאתם מכירים. המחירים נוחים מאד ביחס ליעדים במערב אירופה ובטח ביחס לארץ:

  1. Kazimierz Gallery
  2. Galeria Krakowska
  3. Bonarka City Center

לגבי חנויות בוטיק ורחובות קניות מעניינים בעיר עצמה – אז פחות... בכיכר המרכזית יש סניפים של כמה חנויות מוכרות כמו ZARA, ECCO, CAMPER, LOCCITANE, אבל לא יותר מזה.

חנות שכן שווה לציין, היא בוטיק הנעליים של Anna Pollen במרכז העיר העתיקה, שמביאה מותגים ייחודיים שפגשנו בברצלונה. חנות נוספת שנתקלנו בה במקרה היא חנות בשם Sklep plastyczny Szał dla Plastyków, שממוקמת בקצה הצפוני של העיר העתיקה וכמו פותחת פתח לעולם אחר לחובבי היצירה והאמנות שבינכם, שיוכלו למצוא בה את כל הציוד שאי פעם חלמו עליו...

9: "לא כמו כולם"

דווקא בנקודה הזאת, של "לא חייבים לסמן וי" על כל נקודה במסלול, לא יודע לומר אם הצטיינו. למרות חילוקי הדעות שקראתי אודות "בית החרושת לאמייל של אוסקר שינדלר" הרגשתי כן צורך לבקר שם.

המוזיאון, שנמצא במפעל המפורסם של אוסקר שינדלר, התפרסם בסרט “רשימת שינדלר” והוא עוסק בעיקר באימת החיים בקרקוב תחת הכיבוש הנאצי ובאופן כללי בכיבוש הנאצי של פולין וקרקוב. המוזיאון בעיקרון מתאים גם לילדים וזה מפגש יחסית סביר עבורם כי בגדול אין בו תמונות קשות. יחד עם זאת, הסיור אינו מודרך, לעיתים קשה לחבר את כל הקונטקסט, לעקוב אחר התערוכה ולהבין את המתרחש.

הזווית היהודית שלסיפור שינדלר באה לידי ביטוי רק במיצג האחרון של סירים מאמייל שמספרים את סיפור ההצלה של כ-1000 יהודים על ידי אוסקר שינדלר. יצאנו ברגשות מעורבים לגבי טיב הביקור במוזיאון. קחו בחשבון שיש להזמין מקומות לסיור מראש.

יפה הקרקוב הזאת...

10: שתפו!

אז הנה, שיתפתי אתכם בכל ההמלצות שלי והתמונות שצילמתי בעיר הסופר אטרקטיבית הזאת, קרקוב. החשש הראשוני לגבי ביקור בפולין, בעיר שעלולה להיות קצת פרימיטיבית, בהרכב עם ילדים –כל אלו התפוגגו מיד עם הנחיתה. גילינו עיר צעירה ותוססת, ההתחדשות שלה מורגשת בכל פינה והיא כל כך יפה!

התושבים בקרקוב סופר נחמדים ואדיבים ועושה רושם שהם משקיעים הרבה תשומת לב בחוויית האירוח ובתיירות בכלל. המחירים סופר נוחים שזה גם תורם לכיף בסה"כ. הטיול לזקופנה הוסיף ללא ספק עוד שיא לטיול הזה והצבעים המשגעים של הסתיו לא פוגשים אתכם בכל פינה.

בית הכנסת העתיק ברובע היהודי

במבחן "10 הדברים שיעשו לכם את הסופר טיול", קרקוב מקבלת כאן את הציון המעולה 9 מתוך 10. הנקודה היחידה שחסרה הייתה בבחינת אירוע כמו הופעה טובה, הצגה או פסטיבל אבל האמת היא שקרקוב עצמה כל כך הפתיעה לטובה, שבמדד ההנאה הכולל הציון המשפחתי הוא 10/10!

מפת הטיול בקרקוב

בסופר-מפה שלפניכם תוכלו למצוא את המקומות עליהם המלצתי כאן ובנוסף לכך קרוב ל-100 המלצות הכי שוות לקרקוב - אתרים📷 מסעדות🍴 בתי קפה☕ ברים🍹 מוזיאונים וכמובן שופינג👜:

רוצים להגיב?