מסלולי טיול

תחנת גרנד סנטרל: הטרמינל של ניו יורק

"נגיד שזאת עיר"

הגרנד סנטרל טרמינל הוא אחד היעדים המתויירים ביותר בניו יורק (השני אחרי טיימס סקוור) ומתחת לגג המפואר שלו תמצאו היסטוריה, אדריכלות, מסעדות וקניות.

אל תקרא לי "סטיישן"!

בביקור האחרון שלי בניו יורק, עוד הספקתי להתאכסן במלון “The Roosevelt Hotel” ברחוב 45, שנסגר זה מכבר עקב משבר הקורונה, לאחר 100 שנות פעילות. אמנם בדיעבד הייתי בוחר במלון קצת יותר מודרני ונחמד בסוהו או נוליטה, אבל בזכות המיקום של המפלצת העתיקה הזאת יצא לי להכיר מקרוב את הגרנד סנטרל טרמינל “Grand Central Terminal”, תחנת הרכבת האייקונית של מנהטן, שנמצאת ממש סמוך לרוזבלט.

במסדרונות הרוזבלט הוטל זצ"ל. אל תחייגו, כבר לא עונים שם...

הסדרה החדשה המעולה של סקורסזה "נגיד זאת עיר" (Pretend it’s a city), בכיכובה של התופעה פראן ליבוביץ' (רוצו! לראות!), הזכירה לי את הסמל הניו יורקי הזה, שהוא הרבה יותר מעוד תחנת רכבת גדולה, שעוזרת לנוסעים להגיע ליעדם. זהו יעד בפני עצמו. במהלך הביקור בעיר, יצא לי לעבור בתחנה מספר פעמים בשעות שונות של היום - ופשוט להתאהב❤!

פשוט קורעת 🤣

ביום השני שלי בניו יורק, התעוררתי לתוך ג'ט לג והלכתי לחפש לי כוס קפה של לפני זריחה. יצאתי מהמלון בחושך ונכנסתי לתוך הטרמינל הסמוך, שהיה שקט ויחסית ריק מאנשים בהשוואה לעומס והתזזיתיות שמאפיינים אותו במהלך שעות היום. ואז זה קרה. מתוך השקט שמילא את החלל העצום של התחנה הצלחתי להפנים את העוצמה של המקום, להתרשם מהארכיטקטורה שלו, להבחין בקישוטים ובפרטים הרבים שיש בו ובעצם לחוות רגעים של קסם כמו שאני כל כך אוהב כשאני בחו"ל, בטח בעיר המטורפת הזאת...

הגרנד סנטרל טרמינל לפני זריחה

מאז שנפתח ב- 1913, הגרנד סנטרל טרמינל הוא עורק תחבורה מרכזי במנהטן וציון דרך מפורסם בקנה מידה עולמי. התחנה, שנבנתה בסגנון ה- beaux arts, ידועה במספר שמות כמו "הגרנד סנטרל", "הטרמינל" ו-"GTC". רק אל תקראו לה "גרנד סנטרל סטיישן" כי אז הכוונה לסניף הדואר או תחנת הרכבת התחתית הסמוכים...

"פגוש אותי בשעון..."

אז הנה כמה עובדות ונקודות מעניינות אודות ה "Grand Central Terminal":

750,000 איש עוברים בגרנד סנטרל מדי יום!

750 אלף איש ביום.

אחת האטרקציות המרכזיות של הגרנד סנטרל היא השעון בעל ארבע הפנים, היושב במרכז האולם הראשי מעל דלפק המודיעין ומשמש לעתים קרובות כנקודת המפגש של מבקרים ותושבים מקומיים. אתה יודע שאתה ניו יורקר אמיתי אם אמרת לחבר "meet me at the clock"!

מספרים שגם חבלנים נאצים, שנחתו בלונג איילנד בשנת 1942, נהגו להשתמש בשעון כנקודת המפגש שלהם...💣

שעון של $20M מעל ה"בוטקה" של המודיעין

הגרנד סנטרל טרמינל פתח את שעריו לציבור בחצות ב- 1 בפברואר 1913. הרכבת הראשונה שלו יצאה כעבור 20 דקות בלבד, בשעה 12:20 ב-2 בפברואר. תנועת הנוסעים בגרנד סנטרל גדלה כמעט פי שישה במאה האחרונה, מ-14 מיליון ל-82 מיליון בשנה!

בשנת 1963 נהרסה תחנת Pen Station, אחת מאבני החן הארכיטקטוניות של העיר ומתוך כך קמה תנועה רחבה כדי להציל את גרנד סנטרל מגורל דומה. ב- 1975 הקימו הגברת הראשונה לשעבר ז'קלין קנדי אונאסיס והאדריכל פיליפ ג'ונסון את הוועדה להצלת הגרנד סנטרל טרמינל, שנאבקה בהצעות רבות להקים עליו בניין גבוה.

Jacqueline Kennedy Onassis Grand Central Entry Dedication

ב- 1978, אישר בית המשפט העליון של ארה"ב את מעמדו של הגרנד סנטרל כמבנה לשימור. הבניין ניצל מהשמדה, אך לא מהזנחה.

"לאירופה יש את הקתדרלות שלה, ולנו יש את הגרנד סנטרל. אירופה לא תשים מגדל מעל קתדרלה" (פיליפ ג'ונסון)

התקרה הענקית המאוירת של האולם המרכזי, מתארת את שמי הלילה, ומיקום גרמי השמים והמזלות. אם תביטו מעלה ליד מזל סרטן, תמצאו לבנה אחת מושחרת. לבנה זו חושפת כיצד נראתה תקרת הבניין לפני שנוקתה במהלך פרויקט השחזור בשנות התשעים. מה מלכלך את הלבנים כל כך? למרות שבמקור חשבו שזה הפיח מהרכבות, זה היה למעשה ניקוטין וזפת מסיגריות, כשעוד מותר היה לעשן בבניין...

תקרת האולם המרכזי. לבנה אחת מושחרת, מזהים?

באיור התקרה ישנו חור, בסמוך למזל דגים - שריד לניסיון של האמריקאים להציג טיל בליסטי בתחנה בשנת ,1957 בעקבות הצלחת ברית המועצות בשיגור הספוטניק הסובייטי. לצורך הכנסת הטיל לתחנה חוררה התקרה שלה. בכפוף לחוקי שימור האתר, החור הושאר ולא תוקן.

טיל הרדסטון שהוצב בתחנה בשנת 1957

התפוח לא נפל רחוק מהרציף

בשנת 2011, חנכה APPLE את החנות החמישית שלה במנהטן בתוך האולם המרכזי של תחנת גרנד סנטרל. "האם סטיב ג'ובס היה מאשר את השנדלירים...?" זעקו הכותרות. כנראה שסטיב הספיק לאשר את העיצוב הרבה לפני מותו באוקטובר אותה שנה וכיום אנחנו כבר פוגשים פריטים אותנטיים בחנויות של אפל. אך באותו זמן אנשים חששו שאפל עלולה לפגום בחזות הקלאסית של התחנה, היות ואצל רבים העיצוב שלה התאפיין במדרגות הזכוכית הגדולות, כפי שנראו באפל סטורס השונות ובקוביית הזכוכית הגדולה שהכירו כבר מהחנות בשדרה החמישית.

Apple Store Grand Central

בחנות בגרנד סנטרל טרמינל, אפל כבר עשתה משהו שונה. החנות כמעט ואינה נראית. זו אולי החנות הראשונה בה החליטה אפל שלא להכניס אלמנטים מודרניים. ישנם כמה, אבל קשה יהיה לכם להבחין בהם. שולחנות העץ לדוגמה, מוארים בעזרת גופי אלומיניום מינימליסטיים, שכמעט ונעלמים מהעין.

The Apple Store @ Grand Central Terminal

הדבר הכי מעניין בחנות של אפל בגרנד סנטרל הוא שאין לה כלל קירות ותקרות. הגג של אולם התחנה שמעליה כל כך גבוה, שנראה כאילו לא קיים. היות והחנות נמצאת בתוך אולם התחנה כמעט ולא תרגישו שאתם נכנסים לתוך החנות של אפל - וזה מה שכל כך מיוחד כאן!

Apple store grand central. מתמזגת.

יש כל כך הרבה מה לראות בגרנד סנטרל, והסיכוי שתעברו שם גבוה. אז כשאתם נכנסים פנימה -פשוט תעצרו. קחו לעצמכם כמה רגעים להרגיש את המקום, להתבונן בהמון האנשים הממהרים החוצים את התחנה. תרימו ראש למעלה לראות את תקרת האולם המאוירת, חפשו את הלבנה המושחרת ותנו כבוד לשנדלירים המפוארים.

מי שמתעניין ורוצה להעמיק קצת יותר, יכול להנות גם בנקודות עניין נוספות בטרמינל:

  • הגרנד סנטרל טרמינל מציע למבקרים מספר סיורים מודרכים
  • שוק האוכל של הגרנד סנטרל
  • אולם ונדרבילט, שהיה בעבר חדר ההמתנה הראשי, וכיום משמש כמתחם אירועים עם 5 הנברשות המדהימות שלו
  • התערוכות המתחלפות וחנות המתנות של שלוחת מוזיאון התחבורה של ניו יורק New York Transit Museum בגרנד סנטרל.
  • מי שרוצה לשחק טניס במנהטן, יכול לשכור מגרש ב- Vanderbilt Tennis Club בקומה הרביעית🎾
  • בגרנד סנטרל תמצאו מגוון רחב של חנויות ומסעדות, ביניהן The Campbell Bar - מוסד ניו יורקי מחודש, שמשמר נאמנה את העיצוב והארכיטקטורה של בר משנות ה-10 של המאה הקודמת🥃 וה- Grand central Oyster Bar
עוד קצת טרמינל, לפני שהבוקר יעלה...

🍏מוזמנים להמשיך לעוד יעד מפתיע ומרתק בניו יורק - האנדרטה הלאומית והמוזיאון לפיגועי 11 בספטמבר.

הירשמו כאן לניוזלטר שלי וקבלו את קובץ מסלול הטיול לצפון יוון עם ילדים עם כל ההמלצות השוות ישירות אליכם למייל 💌

רוצים להגיב?