מסלולי טיול

ניו יורק מוקדם בבוקר: ביקור במוזיאון ה-9/11

מסע מרגש במוזיאון ההנצחה לפיגועי ה 9/11 בניו יורק

איפה הייתם ב 9/11?

ב 11 בספטמבר2001 היינו בטיסה מפריז לתל אביב, אחרי ירח דבש חלומי בצרפת. כחצי שעה לפני הנחיתה, אחת הדיילות שעמדה בסמוך אלינו שאלה משהו את מנהל הטיסה, שבתגובה אמר לה "תהיי בשקט אמרתי לך!". התגובה הבוטה שלו כמובן תפסה אותי, אבל אחרי שני רגעים כבר הבחנתי בארובות של חדרה ומיהרתי לומר לאשתי שכבר רואים את "הארץ" ולמה בעצם הוא נכנס דרך חדרה? תהיתי. למה אני מספר לכם את זה? כי כנראה שכל אחד מאתנו יזכור תמיד פרטים ורגעים מאותו תאריך. כשנחתנו בתל אביב, כבר קיבלנו את הבשורה על אסון התאומים בניו יורק ואז התמונה התחברה. הלחץ של הצוות באוויר, שינוי נתיב הטיסה. "אפוקליפסה עכשיו", סוג של...

Memorial Pool, New York
Memorial Pool

ה 9/11 ממוריאל

ב 2018 הצטרפתי לאשתי לנסיעת עבודה לניו יורק. בשעת בוקר מוקדמת היא פנתה לפגישת עבודה ואני הלכתי אחר ההמלצה שלה לראות את אנדרטת הזיכרון לאירועי ה 9/11 בדרום מנהטן. ה “9/11 Memorial” מורכב משתי בריכות עם מפלי מים זורמים ושמות הנספים באסון, הניצבות היכן שניצבו שני "מגדלי התאומים" (תראו תמונות בגוגל מי שלא היה, מרשים מאד). בקיצור, שמונה בבוקר, אני מנסה לקחת כמה תמונות לצד הבריכות הענקיות אבל רוח חזקה וקצת גשם שהתחיל מאיימים להעיף אותי ביחד עם המטרייה. מסביב עדיין ריק והדבר היחיד שאני קולט מולי זה את המוזיאון.

The oculus, New York
מתחם ה Oculus

אז מסתבר שיש גם מוזיאון לתיעוד והנצחה של האירוע. המוזיאון כבר פתוח, אין אף אחד בתור ואני קצת סקפטי לגביו. "האמריקאים האלה בטח עשו הכל כדי למצוץ את האירוע עד תום" אני מהרהר לעצמי בציניות. מצד שני, חצי שעה במקום סגור מביא אותי בדיוק לשעה שהחנויות ב Oculus המהמם נפתחות. עובר בידוק בטחוני בכניסה, שכמובן לא מבייש את נושא המוזיאון, ונכנס כדי לחפש את הקפיטריה דבר ראשון.

בתוך המוזיאון

אני אלך איתכם רגע לסוף. כפי שהבנתם, נכנסתי למוזיאון הזה באדישות קלה של "עם כל הכבוד זה לא הפיגוע שלי, לנו יש את בית ליד והדולפינריום" ויצאתי משם כדי לספר לכם שהמוזיאון הזה הוא בגדר אתר חובה מבחינתי לכל מי שמגיע לעיר המטורפת הזאת וטרם ביקר. דוגמה ומופת לאיך יוצרים חוויה עוצמתית אצל המבקר, בטח במובן של הנצחה. וואו! כנראה שהאמריקאים האלה בכל זאת יודעים מה הם עושים.

המוזיאון משלב בחללי הענק, שהיוו את היסודות של מגדלי מרכז הסחר העולמי, שרידי פלדה שכה מזוהים עם המגדלים הבוערים ויצירות אמנות, תמונות, קטעי וידאו ואודיו נדירים שממש חודרים אליך. המיצגים כל כך מרשימים בעוצמתם ובאותנטיות שלהם שאין לך סיכוי להישאר אדיש נוכח ממדי האסון. אחד השרידים שהתעכבתי לידו דקות ארוכות נקרא "מדרגות השורדים". המדרגות היו מיועדות להריסה אך נשמרו במקומם המקורי, כאשר המבקרים יורדים לצד אותו גרם מדרגות שהוביל מאות ניצולים שהצליחו להימלט למקום מבטחים ב- 11 בספטמבר 2001.

"מדרגות השורדים" במוזיאון ההנצחה לחללי הפיגועים
"מדרגות השורדים"

בירידה המבקרים צופים בתמונות הנמלטים ונחשפים לשתי יצירות ענק על קיר ההיכל שממול. ציטוט של וירג'יליוס באותיות מפלדת מרכז הסחר העולמי ששוחזרו על ידי האמן והנפח טום ג'ויס – “No day shall erase you from the memory of time” - המדבר על הבטחת המוזיאון לזכור את 2,983 הנספים ומסביב לו היצירה של האמן ספנסר פינץ' שכותרתו "מנסה לזכור את צבע השמים בבוקר ההוא בספטמבר" – פסיפס פנורמי בצבעים של כחול, המורכב מ -2,983 לוחות נייר בודדים, אשר מעיד על גודל האסון ועלותו הבלתי ניתנת לחישוב בחיי אדם.

קיר הסיספס - יצירה של האמן ספנסר פינץ
"מנסה לזכור את צבע השמים בבוקר ההוא בספטמבר"

מיצג נוסף הוא “The Last Column” - "העמוד האחרון", עמוד הפלדה האחרון ששרד מהמגדלים ופונה מה'גראונד זירו'. כאשר עובדי החילוץ פינו את המקום לאחר ה- 9/11, הם כיסו את עמוד הפלדה בגובה 36 מטרים מלמעלה למטה עם כתובות, מזכרות וחתימות. ה"עמוד האחרון" הוסר מאתר מרכז הסחר העולמי ב- 30 במאי 2002, בטקס לסיום הרשמי של פינוי האתר.

The Last Column

לסיכום, המוזיאון שנפתח לקהל בשנת 2014, לוקח אתכם למסע מרגש בתוך עושר של מיצגים ותערוכות והוא מבחינתי אתר שבהחלט שווה לבקר בו. נכון, הוא "גוזל" כשעה עד שעתיים מהעיר האינסופית הזאת, אבל מובטחת לכם חוויה מרשימה ביותר עם עוצמה בלתי רגילה. מומלץ לביקור גם עם מתבגרים.

מוזמנים להמשיך לטייל בעוד יעד מפתיע ומרתק בניו יורק - הגרנד סנטרל טרמינל 🍏.

הירשמו כאן לניוזלטר שלי וקבלו את קובץ מסלול הטיול לצפון יוון עם ילדים עם כל ההמלצות השוות ישירות אליכם למייל 💌

רוצים להגיב?