טיול משפחתי בשוויץ: קנדרסטג ונידרהורן

בחלק הראשון של "הטיול המשפחתי לשוויץ", כתבתי על טיפים לתכנון נכון של טיול משפחתי בשוויץ והתמקדתי במסלולי טיול באזור גרינדלוולד ועמק לאוטרברונן. לטעמי שוויץ היא מדינה מועדפת לטיול כוכב, היות ומרחקי הנסיעה אינם גדולים, כך שכדאי להתמקם במקום לינה אחד או שניים ומשם לתכנן מסלולי טיול יומיים, תוך התחשבות במזג האוויר המשתנה. כיאה לטיולי כוכב, גם בחלק זה אמשיך לספר על עוד רעיונות למסלולי טיול ואטרקציות שמתאימים לכל המשפחה, באחת המדינות היפות בעולם, כולל "מפת הטיול המשפחתי לשוויץ של Trip Till You Drop" עם כל ההמלצות ועוד המון הפתעות לתכנון הטיול שלכם בשוויץ המדהימה. תהנו!

עמק קנדר

מסלול טיול מקנדרסטג לאגם אושינן

זמן: חצי יום עד יום שלם (תלוי בקצב, ילדים קטנים וכו') | דרגת קושי: קל | עלות: יקר | כלי תחבורה: רכבל, אוטובוס שאטל, סירת משוטים, מזחלות הרים

עמק Kandetsteg ממעוף הרכבל

אל העיירה קנדרסטג Kandersteg, השוכנת למרגלות מעברי ההרים Gemmi ו- Lötschen, יצאנו מהצימר שלנו שבאזור גרינדלוולד בנסיעה של כשעה דרך גדות אגם טון Thunersee. כשהגענו לעיירה Spiez פנינו לעבר עמק הנהר קנדר, ונסענו לאורכו עד אזור העיירה קנדרסטג, שהוכרז כאתר מורשת עולמי של אונסקו וכולל בתוכו גם את אגם אושינן Oeschinensee.

בהגיענו אל העיירה פנינו היישר לתחנת הרכבל שמטפס שמשך כ-10 דקות לתחנת Bergstation Oeschinensee בגובה 1690 מ'. הנסיעה ברכבל מאפשרת נופים מדהימים של כל העמק בו נסענו אל קנדרסטג ואל פסגות ההרים הפרוסים ממערב לה.

בספסל ההוא מול האגם

מתחנת הרכבל העליונה, יצאנו למסלול הליכה של כחצי שעה באורך של כ-1.5ק"מ, רובו בירידה. ההליכה בדרגת קושי קלה על שביל מסודר לכל אורכו (מתאים לעגלות), שמוביל לאגם. בדרך המקסימה פגשנו כמובן פרות, ספסלים, נקודות חן ואת הנופים שמלווים אותנו והמצלמה כל הזמן בהיכון. לקחנו את הזמן לאורך השביל המתפתל עד שמי הטורקיז של האגם הקטן, שעבור רבים נחשב ליפה ביותר באלפים, נגלו לפנינו.

באגם אפשר לשכור סירת משוטים, לשחות (קררר!), לדוג, לשבת לאכול סביב האגם במרפסת המסעדה של מלון Berghotel Oeschinensee או בפודטראקס שמוקמו סמוך לו, או להקיף את האגם במסלול הליכה מעט מאתגר יותר.

אגם Oeschinensee

את הדרך חזרה לתחנת הרכבל ניתן לעשות בהליכה על אותו שביל בו הגעתם (הפעם רובו בעליה) או לעלות על אוטובוס השאטל החשמלי הכחול שיוצא חזרה כל חצי שעה. כשתגיעו חזרה לתחנת הרכבל תוכלו להנות מבירה קרה אל מול הנוף במרפסת של מסעדת Bergstübli, בזמן שהילדים ממשיכים להוציא אנרגיה במסלול מזחלות ההרים Oeschinenesee summer toboggan באורך 750מ' שיוצא ממתחם תחנת הרכבל.

בירה במרפסת

מזחלות ההרים סמוך לתחנת הרכבל ב- Oeschinensee

אגם בלאוסי Blausee

זמן: כשעה |דרגת קושי: קל | עלות: סביר | כלי תחבורה: סירת זכוכית

מה שיותר עמוק יותר כחול? בלאוסי.

בזכות צבעם המיוחד שלמימיו הצלולים, שמקורם במעיינות תת-קרקעיים, בלאוסי הוא אחד מאגמי ההרים הידועים ביותר בשוויץ. הוא ממוקם בעיצומו של פארק טבע גדול של 20 דונם עם נוף שנוצר על ידי מפולת סלעים, שהובילה ליצירת האגם. כיום האזור נגיש מאוד בזכות שבילי הליכה, מקומות לפיקניק ומתקני משחקים לילדים. על שפת האגם שוכנות מספר מסעדות ומלון ספא מפורסם, ולצדו יש חוות גידול דגי נהר אורגנית מצליחה. בקיץ ניתן לשוט באגם בסירת זכוכית. הקיפו את האגם לאורך השבילים וחפשו חתנים וכלות שבאים להצטלם...

אגם Blausee. משמח חתן עם הכלה 🎵

פירות טרופיים וקוויאר - TropenhausFrutigen

גן טרופי שהוא מרכז מבקרים מטופח ומסעדה המתאים לבילוי קצר וארוחת צהרים לאחר הביקור באגם בלאוסי. בננה, פפאיה, מנגו, קרמבולה, בננה ננסית, גויאבה ואננס הם כמה מתוך אינספור הצמחים הגדלים בחממות של ה"טרופנהאוס". במקום מגדלים גם דגי חדקן ומייצרים קוויאר משובח. בגנים ובתערוכות יש מספר משחקים והפעלות לילדים ומיני דגים, צבים ועוד.

מסלול טיול בנידרהורן

זמן: 4 שעות |דרגת קושי: קל-בינוני | עלות: סביר | כלי תחבורה: פוניקולר, רכבל, אופני סקוטר

פסגת Niederhorn היא ללא ספק אחת מההפתעות הכי טובות של הטיול המשפחתי לשוויץ. כשקראתי על מסלולי הטיול המומלצים והאטרקציות המדוברות, הר נידרהורן לא היה בראש הרשימה – ואני כאן כדי להרים לו!

יצאנו בבוקר בנסיעה קצרה של חצי שעה על שפת אגם טון היפה לנקודת ההתחלה – תחנת הרכבת המשופעת Beatenbucht ששוכנת לשפת האגם. במקום יש חנייה בשפע. קנינו כרטיס הלוך חזור לפסגת נידרהורן. נסיעה קצרה בקרון הרכבת שנע על מסילה משופעת יעלה אתכם לתחנת Beatenberg-Niderhorn ובדרך תוכלו ליהנות מנופיו של אגם טון והר Niesen  במלוא תפארתו.

בהגיעכם לתחנת Beatenberg-Niderhorn תעלו לרכבל שייקח אתכם עד לפסגת נידרהורן בגובה 1950 מ'. הנוף בפסגה מאפשר תצפית פנורמית מטורפת אל כל רכס הרי האלפים הברניים  שמולכם - עם האייגר, היונגפראו ונופי ההרים שמסביב זוהי ללא ספק אחת מנקודות התצפית המרהיבות ביותר. בצדו השני של ההר אפשר להשקיף אל הצוקים היורדים בתלילות מטה אל עמק Justistal הכפרי.

מפסגת נידרהורן יוצאים מספר מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות. לאחר שצפינו במצנחי הרחיפה הדואים בכוון אגם טון יצאנו לדרכנו בשביל הליכה באורך של כשעה, בדרגת קושי קלה (מתאים למשפחות), היורד מנידרהורן לתחנת Vorsass  בגובה 1581 מ'. לאורך כל הדרך נופי האלפים הברניים הנשקפים מולכם מלווים אתכם. ההליכה היא בשביל מסודר ומשולט, כיאה לשוויצרים. לאורכו פינות חמד לצל עצי היער, מרבדי דשא וכמובן...פרות. בסיום השביל הגענו למסעדת Bärgrestaurant Vorsass לגלידה ובירה במרפסת הנוף.

מתחנת Vorsass יוצאים שני מסלולי אופני-סקוטר שיקחו אתכם חזרה לתחנת Beatenberg. מסלול ה “Rocky’s Run” כולו בירידה קלה, מתאים למשפחות ואורכו כחצי שעה רכיבה. מסלול ה “Happy’s Trail” אורכו כשעה וחצי והוא מאתגר יותר בשל הקטעים המישוריים והעליות שלאורכו. מתחנת Beatenberg סעו בחזרה ברכבת המשופעת לתחנת המוצא Beatenbucht.

בקרבת נידרהורן על גדות האגם שוכנות מערות St Beatus

מוזיאון פאול קליי

לאחר הטיול בנידרהורן שמנו פעמנו לכוון אצטדיון הסטאד דה סוויס בברן, בירת שוויץ. כמו שסיפרתי ב"כדורגל בחול |  לא רק סופר קלאסיקו" אני אוהב לשלב משחק כדורגל בטיול בחו"ל כחוויה משפחתית (גם אם זה לא משחק של הקבוצות הגדולות, אבל על זה תקראו כבר בפוסט). אבל בכל זאת, לפני הבירה והנקניקייה צריך קצת קולטורה, אז עוצרים במוזיאון Zentrum Paul Klee בכניסה לברן, המוקדש כולו לאמנות ולעבודתו של אחד הציירים החשובים והמשפיעים במאה ה-20, השוויצרי פאול קליי.

המוזיאון ממוקם במבנה ייחודי ומרשים דמוי גל, שתוכנן על ידי האדריכל רנצו פיאנו, אשר יצר אי ירוק שממנו עולות שלוש גבעות פלדה וזכוכית. אלה מכילות חלל תצוגה, אולם מוסיקה ואירועים, מוזיאון ילדים וכן חדרי ישיבות וסמינרים. עבודותיו של קליי מוצגות במוזיאון במבחר משתנה של 120 עד 150 יצירות, תמיד עם נושאים משתנים. כמו כן מציג המוזיאון בתערוכות מתחלפות ציורים של אמנים מודרניים ועכשוויים בולטים אחרים.

בינתיים, מוזמנים לקרוא עוד על שוויץ אצלי בבלוג:

הירשמו כאן לניוזלטר שלי וקבלו את קובץ מסלול הטיול לצפון יוון עם ילדים עם כל ההמלצות השוות ישירות אליכם למייל 💌