מסלולי טיול

טיול משפחתי בהולנד: קצת אחרת

מבלים | אוכלים | לנים | רואים | מדוושים | Holland Till You Drop

אני חושב שאת הולנד הוא ברא איפשהו באמצע התהליך. בטח לא היה לו כוח להשקיע הרבה באותה נקודה, אז הוא זרק כזה רבוע גדול של דשא ירוק שטוח, מתח כמה תעלות מים לאורכו ולרוחבו ואז פיזר קצת פרות. וואלה בלי להתכוון, יצא לו מקסים!

הולנד היא מדינה שכיף לטייל בה. נוחה מאד לניווט, קלה לנהיגה, לא גדולה במיוחד ובהחלט מתאימה ל"טיולי כוכב". אה, ויש בה הולנדים שבנו אותה ממש ידידותית למשפחות ומאד מעניינת לילדים.

נוף אופייני הולנדי של פרות במרעה
יצא לו מקסים!

בשנים האחרונות עם ישראל גילה את הולנד. בהמוניו. הרבה בזכות השיווק המאסיבי של קונספט כפרי הנופש. אם לוקחים את הבונגלוסים של עין גב ואכזיב ומצמידים להם פארק מים קטן ואופניים – אנחנו שם.

בטיול המשפחתי ניסינו לקחת את הולנד טיפה אחרת. כששואלים בעשרות התגובות בפייסבוק "למי יש פפריקה מתוקה להלוות? אנחנו בבקתה 216" אני אומר לעצמי שחייבת להיות גם דרך אחרת. אז בניתי מסלול שמצליח לשלב גם טחנות רוח, גם כפר נופש וגם לונה פארק אבל עם קצת פחות עברית. אני מקווה לשתף אתכם כאן בהמלצות שאצלנו אולי קצת פחות מכירים. את מפת המקומות המופיעים בפוסט תוכלו למצוא ב- "מפת הולנד של Trip Till You Drop" שהכנתי עבורכם - אז בואו נעשה Trip Till You Drop להולנד:

BOS Till You Drop

יער אמסטרדם |  Amsterdamse Bos

כשאני מתכנן סופר טיול אני מקדיש לא מעט מחשבה ליום הראשון. אם הנחיתה ביעד היא בשעה מאוחרת, אני מחפש מן הסתם אפשרות לינה נוחה בקרבת שדה התעופה ובוחן את דרכי ההגעה הכדאיות. הרחבתי על כך בחלק הרביעי והאחרון בסדרה  כשהנחיתה היא בשעות הבוקר, אני מתכנן את היום הראשון כך שנוכל להרוויח כמה שעות וכבר "לטעום קצת מהיעד", לפני שהעייפות מטיסת הלילה מתחילה להשפיע.

כמונה להכנת פנקייקים במטבח מסעדה בהולנד
פנקייק הולנדי לנחיתה..."לטעום קצת מהיעד" 🥞

בטיול להולנד נחתנו בשעת בוקר, אספנו את הרכב השכור והיינו צריכים להגיע ללינה בחווה באזור הלב הירוק (ראו כאן בהמשך). העדפתי לא להיכנס לאמסטרדם, עליה כתבתי בפוסט נפרד - וחיפשתי מקום רגוע לפתוח בו את הבוקר. כך מצאתי את Amsterdamse Bos ומסתבר ש BOS בהולנדית זה...יער!

היער נמצא בדיוק רבע שעה נסיעה משדה התעופה ונקודת החן הראשונה דרכה נחשפתי למקום המרתק הזה הייתה דווקא מסעדת פנקייקים - "לטעום קצת מהיעד" תרתי משמע... אבל חכו שנייה עם המייפל, מה זה בעצם יער אמסטרדם?

זהו הפארק הגדול ביותר ואזור הפנאי של אמסטרדם, הממוקם ממש מחוץ לעיר. היערות השופעים וכרי הדשא מציעים הרבה מקום לפיקניקים עם המשפחה, ואת הפארק חוצים קילומטרים רבים של שבילי הליכה ורכיבה מסומנים היטב.

חניית אופניים ביער אמסטרדם

ברחבי היער תמצאו מגוון של אטרקציות למבוגרים וילדים, ביניהן:

🐐חוות עיזים אורגנית (עם מסעדה וחיות אחרות)

🧗🏻‍♀️פארק חבלים אתגרי

🚲השכרת אופניים

🚣🏻‍♀️השכרת קייקים וסירות פדלים

🤽🏻‍♂️מגרש משחקי מים

אחת האטרקציות היותר חמודות לילדים ביער היא 🚢Mini Captain - מתחם להשכרת סירות חשמליות קטנות אותן יכולים להשיט עצמאית באגם ילדים מגיל 12 (לילדים מתחת לגיל 12 דרוש ליווי של מבוגר). הסירות מעוצבות במגוון דגמים, מהירות השייט איטית ונוחה וזו חוויה סופר כיפית בה הילדים יכולים ליהנות מעצמאות וכולם יחד יכולים ליהנות משיט רגוע ברחבי היער. החותרים שבינכם יוכלו לשכור במקום גם סאפ וקייק.

סירות חשמליות לילדים באגם ביער אמסטרדם
ילדים בסירה חשמלית באגם ביער אמסטרדם
הילדים ירגישו קפטן⚓

אם כבר נהייתם רעבים מכל האטרקציות שהיער הזה מציע, זה הזמן לחזור למסעדת הפנקייקים ולהתחיל להרגיש הולנד...

 Pancakes Till You Drop

הרבה יותר מפנקייק | Meerzicht Farm

חוות Boerderij Meerzicht קיימת מאז שנת 1857, הרבה לפני הקמתו של Amsterdamse Bos. כיום, שלושה דורות אחר כך, המתכון לפנקייק של הסבתא של הסבתא עדיין טעים באותה מידה והמסעדה נותרה מקום מפגש מיוחד לקטנים ולגדולים.

שער הכניסה לחצר מסעדת פנקייקים ביער אמסטרדם

זה יופי של מקום ליהנות מפנקייק הולנדי מסורתי, מעוטר בנדיבות בסירופ, גבינה, בייקון או אבקת סוכר:

בחצר היפה והשמשית של המסעדה הילדים נהנו מהחיות, מתקני המשחקים והדחפור קטן שהם יכולים להפעיל ואני נהניתי מההייניקן הקרה הראשונה שלי בטיול🍺.

בובות בחלון מסעדת פנקייקים ביער אמסטרדם
בחצר המתוקה של Meerzicht

רשת מסעדות פנקייקים | De Pannekoekenbakker

אם כבר בפנקייק עסקינן, זה המקום להזכיר את רשת המסעדות De Pannekoekenbakker שמונה 15 סניפים בכל רחבי הולנד. מה שמיוחד ברשת הזאת, מלבד 250 סוגי הפנקייקים שהם מגישים (מתוקים, מלוחים, שגעון...) זה שבכל מסעדה יש משחקיות ושלל אטרקציות מגניבות לילדים, בפנים ובחוץ. אנחנו אכלנו בסניף ב- Zeeland, בו התקיימה הדגמה יפה של חוק שימור האנרגיה: הילדים הוציאו אנרגיה בחוץ בטרמפולינות וטיפוס על עצים ואני הכנסתי אנרגיה בפנים:

פנקייק הולנדי עם שוקולד נוטלה
חוק שימור האנרגיה של נוטלה
Sleep Till You Drop

The Green Heart of Holland | לינה בחווה או בצימר

באחד האזורים היפים בהולנד "Het Groene Hart" או בעברית "הלב הירוק", תוכלו ליהנות ממקומות שקטים ונופים ציוריים, מזריחה יפה, מפרות וכבשים. בקיצור, הולנד "האמיתית" ממש כמו בגלויות...

פרות במרעה על רקע שקיעה בהולנד
שקיעה ב"לב הירוק". כמו גלויה.

באזור הממוקם בין אמסטרדם, אוטרכט האג ורוטרדם תוכלו ללון בצימרים ובתי חווה מקסימים ולצאת לטיולי כוכב יומיים.

אנחנו ישנו בבית חווה מדהים ומחודש Hoogenboom Logies, בכפר Montfoort, שהיתרון שלו שהוא יכול לאכלס מספר זוגות או משפחות. במקום יש 6 חדרים זוגיים שלכל אחד מהם מקלחת פרטית וכמו כן מטבח מאובזר וסלון גדול עם יציאה לגינה המשקיפה על שדות ירוקים אינסופיים:

צימר בחווה בהולנד
הצימר בחוות Hoogenboom Logies. יכול לאכלס מספר זוגות או משפחות.
השדה הירוק בחזית הצימר בחווה בהולנד
זריחה בחווה
פרות עוברות בחצר הקדמית של הצימר בחווה
ה"חצר הקידמית" בחווה. יצא לו מושלם... 🐄🚜

באתר הבא תוכלו לחפש צימרים ובתי חווה נוספים באזור: https://groenehartlogies.nl/en

לינה בכפר נופש | רשת Center Parcs

סביר להניח שכולכם כבר שמעתם על רשת כפרי הנופש Center Parcs, שלהם מספר כפרים בהולנד (ושכנותיה) בדרגות תיירות שונות. על מנת להימנע מתופעות שתיארתי למעלה בפתיח, בחרתי לנצל את היתרונות של כפר הנופש (אטרקציות לילדים בעיקר) ולהימנע ככל הניתן מהחסרונות (חנייה רחוקה מהחדר, הרבה אנשים, רמת החדרים לא גבוהה ביחס לאפשרויות הלינה האחרות). כיצד?

  1. בחרתי בכפר נופש פחות מרכזי של הרשת, Het Heijderbos, בדרגה של 5 כוכבים. כך נהנינו ממיטב המתקנים והאטרקציות שפארק בדרגה הזאת יודע להציע ו"חלקנו" אותו עם שתי משפחות דוברות עברית בלבד (בשיא העונה באוגוסט)
  2. מחזורי הלינה בכפרי הנופש הם לשבוע או לסופ"ש – אנחנו התארחנו רק ל-3 לילות בסופ"ש, כך שנהנינו בול במידה הרצויה.

אני עד היום חלוק לגבי הנושא של כפרי הנופש האלה. ריכזתי רשימה של יתרונות וחסרונות על מנת לסכם את החוויה:

💰מחיר: בגדול, המחיר עלול להיות לא זול וצריך לקחת בחשבון שלרוב משלמים אקסטרות על כל פעילות או שירות שהכפר מציע.

פטרייה באדמה בכפר הנופש
פטרייה בכפר. כלול במחיר? 🤑

🛏לינה: בדרך כלל החדרים בכפר לא ממש מפנקים. רמת האירוח די בסיסית. אתם תקראו ותשמעו הרבה תלונות על חלק מהחדרים, שסובלים מריחות או עובש וכאלה... בכל יחידה יש מטבח מאובזר ונעים לשבת בגינה מחוץ לחדר ולאכול יחד.

החצר של החדר בכפר הנופש בהולנד
החדרים בסיסיים. נחמד לשבת לאכול בחוץ.

🅿חנייה: בטח כבר יצא לכם לשמוע על נושא החנייה בכפרי הנופש... לא ניתן להיכנס עם רכבים לתחומי הכפר, רק לצורך פריקה בהגעה והעמסה בעזיבה. הרכבים חונים במגרשי חנייה מחוץ לכפר והמרחק מהרכב לעיתים מבאס (ישנם כפרי נופש שכן ניתן להיכנס ולחנות לצד החדר).

🎠אטרקציות: כפרי הנופש מציעים מגוון רחב של אטרקציות לילדים ולכל המשפחה. כל פארק מתאפיין באטרקציה ייחודית (בכפר שהיינו היה מתחם מקורה ענק המדמה ג'ונגל עם פרפרים, חיות וצמחים ובו מתקני שעשועים לילדים). בנוסף ניתן ליהנות מפיינטבול, פארק חבלים, באולינג, סירות, מגרשי ספורט, פינות חי ועוד... ההולנדים מאורגנים היטיב וכמובן יש הקפדה יתרה על הבטיחות בכל המתקנים. קחו בחשבון שכל פעילות עולה לא מעט ובסיכום השהייה אתם עלולים לחרוג מהתקציב שתכננתם.

מתחם הג'ונל החוויתי לילדים בכפר הנופש בהולנד
מתחם ה Jungle Dome בכפר

🚲אופניים: אני מקדיש לפעילות הזאת סעיף נפרד, כי אין מה לעשות – הולנד זאת ארץ האופניים! בכפר הנופש תוכלו לשכור מגוון סוגי אופניים (לגדולים וקטנים, עם מנשא ואופניים לזוג וכו'). לטעמי זו אחת הפעילויות הכי שוות - כפרי הנופש פרושים על שטח מיוער עצום וכיף לרכוב בשבילי הכפר וליהנות מטיול אופניים משפחתי במישורים הירוקים הלא נגמרים האלה.

רכיבה על אופניים בכפר הנופש
המשפחה המדוושת

🏊🏻פארק מים: בכל כפר יש בריכה ואפילו פארק מים מקורה עם מגלשות, בריכת גלים, מסלול גלישה אתגרי ועוד. מתחם פארק המים נקי ומאובזר, יש מקלחות וחדרי הלבשה וכן מזנונים. זו אני חושב גולת הכותרת של כפרי הנופש - בסוף כל יום, אחרי יום טיול ארוך מחוץ לכפר, כיף לחזור לשעתיים שלוש של בילוי עם הילדים בפארק המים. הם יעופו על זה!

🍔אוכל: בשטח הפארק יש מגוון מסעדות (לא הכי מוצלחות) של מזון מהיר וכן מרכול גדול שיש בו בערך את כל מה שתצטרכו (מחירים גבוהים). ניתן כמובן לצאת לקניות והצטיידות מחוץ לכפר הנופש וזה כנראה עדיף. הרעיון בכפר הנופש הוא לנצל את המטבח בחדר ולהכין בעצמכם ארוחות משפחתיות. אני לא בטוח שזה הרעיון בחופשה בחו"ל אך בהתחשב במטבח ההולנדי שמחכה לכם בחוץ, לא תפסידו הרבה אם תאכלו בחדר...

לסיכום, כפר הנופש הזה ייזכר אצל הילדים שלי כאחת החוויות הכי כיפיות ומאתגרות אברררר!

הם גלשו את המסלול האתגרי בפארק המים כל ערב עשרות פעמים והיו פשוט בהיי מהרכיבה החופשית על האופניים ברחבי הכפר. אצלם פרץ אושר גדול ואצלי פרץ הדיסק. אז עם החוויה אני לא מתווכח, להיפך. אני כאן בשביל החוויות.

אומגה ואופניים לילדים בכפר הנופש
ילדים בכפר הנופש. רגעים של אושר גדול!

ויחד עם זאת אני רק אזכיר, שכשאתם נמצאים בטיול בהולנד, כדאי לכם ליהנות מהולנד. קחו בעירבון מוגבל את היכולת לנצל את כל מה שהכפרי הנופש מציעים, הן מבחינת העלויות והן מבחינת זמן השהייה בכפר עצמו. אני חושב ששילוב של לינה בכפר ל-3 ימים זה יופי של סידור👌🏻

לינה בכפר נופש פרטי | The Pier Recreatie

אחת מאפשרויות הנפוצות ללינה בהולנד היא בכפרי נופש קטנים/פרטיים. זה שילוב מצוין בין האפשרות הראשונה שתיארתי – צימר בחווה, לבין האפשרות השנייה – כפר נופש של רשת גדולה. כפרי הנופש הקטנים יודעים להעניק חוויה של לינה כפרית עם מנעד רחב של רמות אירוח - החל מחדרים פשוטים דרך אוהלי גלמפינג יוקרתיים ועד וילות מעוצבות. בנוסף הם משלבים מתקנים ואטרקציות כמו בריכה, פינות חי, מגרשי ספורט ועוד – אבל בקנה מידה קטן ואינטימי יותר מכפרי הנופש הענקיים (יתרון נוסף הוא הכניסה לשטח הכפר עם הרכב).

אנחנו בחרנו ללון את שלושת הלילות האחרונים שלנו בטיול הכפר הנופש De Pier Recreatie

וילות נופש השכרה בכפר הנופש

הגעתי אליו ממש במקרה, היות וחיפשתי מקום לינה באזור Uden. אנחנו ישנו בכפר במתחם של וילות חדשות ומעוצבות להפליא בסטנדרט גבוה. היחידה כוללת סלון, חדרי שינה, מטבח מאובזר, מכונה ומייבש כביסה בתוך הוילה, יציאה לגינה עם פינת ישיבה... מומלץ!

אני מציע למי שמתעניין פשוט להיכנס לאתר האינטרנט של De Pier Recreatie ולהתרשם מאפשרויות הלינה המגוונות שלהם, המתקנים בכפר (בריכה, פינת חי, גן משחקים, הפעלות לילדים) האטרקציות ואפשרויות הטיול הרבות שנמצאות ממש בצמוד לפארק:

Mills Till You Drop

טחנות הרוח ב Kinderdijk | יש חיים אחרי זאנסה סכאנס...

במסגרת הניסיון שלי לבנות מסלול טיפ טיפה שונה בהולנד, החלטתי "לשחוט כמה פרות קדושות". אוקיי... מצב שהביטוי על הפרות לא במקומו כשאתה כותב על הולנד🐄, אבל כאן המקום לספר לכם שבחרתי לא לבקר בזאנסה סכאנס. במקום זה נסענו לראות טחנות רוח הולנדיות כמיטב המסורת בקינדרדייק.

כפכפי עץ הולנדיים

אז מה זה Kinderdeijk? מדובר באתר מורשת עולמית של אונסקו (יהה!) שבו נשתמרו 19 טחנות רוח בכפר קינדרדייק, סמוך לעיר רוטרדם. האתר הוא בעצם שמורה יפיפייה של כרי דשא ירוקים, תעלות מים וטחנות הרוח שבחלקן מוצג אורח החיים הכפרי של ההולנדים שהתיישבו באזור הנמוך מפני הים לפני מאות שנים והתמודדו עם הצפות המים. טחנות הרוח שימשו לשאיבת מים וייבוש השטח למחייה ומרעה.

תחנות רוח בהולנד
תחנות רוח בהולנד
Mills Till you Drop...
שביל אופניים בפארק תחנות הרוח בהולנד
שבילי טיול ושבילי אופניים לכל אורך המסלול

מרכז המבקרים הוא נקודת התחלה אידיאלית להתחיל את הסיור שלכם. אפשר לצאת לטיול רגלי בנוף המהמם של המקום, לבקר בטחנות וליהנות מסרטי הסבר והתנסויות חווייתיות לילדים. דרכים נוספות לטייל בשמורה הן באמצעות שייט בסירת טיולים לאורך השמורה וכמובן השכרת אופניים לטיול בשבילים הירוקים.

דוכן למכירת קרפ הולנדי בפארק תחנות הרוח
משהו מתוק לסיום

מוזיאון Kröller-Müller | הפארק הלאומי Hoge Veluwe

השם המצחיק של הפארק הלאומי Hoge Veluwe כבר שגור היטב לאחרונה בפיהם של ישראלים רבים שגילו אותו. אחת האטרקציות המרכזיות בשמורה הזאת הם האופניים הלבנות החינמיות בהן ניתן לרכוב בכיף בשבילי הדיונות החוליות והיערות שבפארק.

את הפארק הזה גיליתי כבר לפני יותר מ- 15 שנה ונראה שהייתי צריך לחזור אליו שוב בהרכב משפחתי לחוויה מתקנת. במהלך נסיעת עבודה להולנד, סיימתי מוקדם באחד הימים ונסעתי לשמורה בהמלצת חבר הולנדי. חניתי באחת משלוש הכניסות לפארק, לקחתי זוג אופניים לבנות וכנראה שכל כך התרגשתי מהאטרקציה "החינמית", שלא לקחתי בחשבון שאני בגי'נס, חולצת כפתורים ובלי מים בכלל... רכבתי שעה שלמה בשמש לבדי בשמורה. הגעתי למוזיאון שבמרכזה רק כדי לגלות שאין לי דרך אחרת לחזור לרכב אלא שוב באופניים. אל תשאלו למה לא ניסיתי לעצור טרמפ. ניסיתי!

רכיבה על האופניים הלבנים בתחומי השמורה
החוויה המתקנת

כשחזרתי שוב עם המשפחה אחרי שנים, כמובן שרכבנו בשבילי השמורה באופנים הלבנים המפורסמים, שהפכו לסימן ההיכר של המקום ותיקנתי את החוויה ביג טיים! אכן יעד לסופר טיול אופניים משפחתי בטבע, רק שהפעם, למוד ניסיון, חניתי את הרכב במרכז השמורה - קרוב יותר לאטרקציה שלטעמי היא יעד הביקור המרכזי כשאתם בפארק:

Vincent Till You Drop
ציור של ואן גוך במוזיאון קרולר מולר
"אני חולם על הציור שלי, ואז מצייר את חלומי" (אחת של ואן גוך בקרולר מולר)

מוזיאון קרולר-מולר מתהדר באוסף ואן-גוך השני בגודלו בעולם: כמעט 90 ציורים ומעל 180 רישומים. גלריית ואן גוך מציגה מבחר משתנה של כ 40 יצירות מאת וינסנט ואן גוך. יתר על כן, תוכלו למצוא יצירות מופת של ציירים מודרניים כמו מונה, פיקאסו ומונדריאן.

המוזיאון ממוקם בתוך גן פסלים מהגדולים באירופה. גלריה חיצונית המשתרעת על 25 דונם, בה פסלים מודרניים משתלבים בנוף הטבעי. הגן משמש תפאורה ליותר מ -160 פסלים של אמנים בולטים, מאוגוסט רודן ועד הנרי מור, ומז'אן דובופט ועד ג'ופ ואן ליסהוט.

פסל בגן הפסלים של המוזיאון
גן הפסלים של המוזיאון. אחד הגדולים באירופה.

האופניים הלבנים החינמיים (1,800 בסך הכל) מוצבים בשלוש הכניסות לפארק, במרכז המבקרים ובמוזיאון.

Fun Till You Drop

BillyBird Park Hemelrijk | יש חיים אחרי אפטלינג...

חברים, עשיתי אפטלינג. כותב שורות אלו הוסמך כבוגר תורים ארוכים בשמש יוקדת. ה-Efteling הוא פארק שעשועים "ביי דה בוק", מתאים בעיקר לילדים עד גיל 12 (גג), עשוי כמיטב המסורת והאגדות וכולל מתקנים שלא מאתגרים מספיק ילדים שאוהבים אקסטרים ומתומחר יקר מחנייה ועד פחית קולה כיאה ללונה פארק שמכבד את עצמו. אז כן, סימנתי V, להגיד לכם שממש נהניתי?🙄

אשה ובת ברכבת ההרים באפטלינג
כל אישה ובת עומדות בתורים בשמש בשבת🎢🌞. אפטלינג.

באחד מימי הטיול האחרים, כשהבנות העדיפו להשאר לנוח, נסענו הבנים לפארק שעשועים ממש מתוק בשם BillyBird. מסתבר שיש להם 3 לוקיישנים, אנחנו ביקרנו ב- Hemelrijk. מדובר בפארק שמשלב פעילויות מגוונות לילדים כמעט בכל הגילאים - מגלשות , רכבת הרים קטנה (אבל מבחינתי לגמרי עושה את העבודה), טרמפולינות ענק, משחקיות ומכוניות מתנגשות ועוד. הפארק בנוי לחופו של אגם מלאכותי ומאפשר גם להתרענן במים ביום חם, כמו שאנחנו תפסנו. הילדים נהנו מסירות פדלים ושחייה באגם ותמצאו שם גם פארק מים צף (מתנפחים) וחוף חולי עם מיטות שיזוף ובר.

תמונה של האגם בפארק השעשועים בילי בירד בהולנד
BillyBird. שילוב של לונה פארק ופארק מים.

גולת הכותרת בסוף היום הייתה כמובן מגרש הכדורגל עם הדשא הנהדר שלהם...⚽ בקיצור, אחלה מקום! העברנו שם כמה שעות בכיף, הכל זרם ובלי תורי ענק. ביום קיץ חם נהנינו משילוב של לונה פארק ופארק מים.

מגרש הכדורגל בפרק השעשועים בילי בירד בהולנד
לדעתי היה כאן אופסייד, אבל...

בהולנד, שמותאמת לילדים ברמות אחרות, יש לא מעט פארקי שעשועים. אני ממליץ לכם להכיר את חלקם לפחות כאן בלינק הזה ולנסות להתאים את הביקור בפארק שתבחרו לגילאי הילדים, למזג האויר ולעומסים על מנת שתצליחו להנות מהחוויה בצורה אופטימלית😉

Holland Till You Drop Super Map

לסיום יש לכם כאן את הסופר-מפה של הטיול, בה תוכלו למצוא את כל ההמלצות שהופיעו במסלול:

מוזמנים לקרוא המלצות נוספות על אמסטרדם בפוסט "6 המלצות לטיול באמסטרדם".

רוצים להגיב?