מסלולי טיול

צפון יוון עם ילדים: זגוריה

"חצי עולם כבר שר"

בחלק הראשון "צפון יוון עם ילדים: אבריטניה", חיפשתי מקום לעצור בו ללילה כדי לצלוח את הנסיעה הארוכה מאתונה לכפרי זגוריה ומצאתי את קרפניסי, בירת אבריטניה, המוקפת הרים וידועה כיעד אטרקטיבי לטיולי ג'יפים. אנו מגיעים כעת לחלקו השני של הטיול המשפחתי לצפון יוון– זגוריה.

החלק הראשון של המסלול - ההרים של אבריטניה

היום השלישי: מקרפניסי לכפרי זגוריה

אנחנו עוזבים את מלון Oniropetra היפה בקרפניסי ויוצאים לכוון כפרי זגוריה. לפנינו כמעט 5 שעות של נסיעה, בלי הפסקות... היעד הראשון שלנו בדרך הוא אגם קרמסטה (Lake Kremasta), האגם המלאכותי הגדול ביותר ביוון.

אגם Kremasta

אנו חוצים אותו על גשר טטרנה (Tatarna Bridge) ועוצרים כדי להתרשם ממי הטורקיז הצלולים שלו, המפרצונים היפים שהוא יוצר וכמובן כדי להצטלם על הרקע המדהים הזה.

כמה שהיא יפה. ותראו את יוון ברקע, יפה גם.

אחרי שחצינו את האגם אנחנו ממשיכים בנסיעה לכוון העיר ארטה (Arta). בדרך, ההרים הירוקים בהם אנו נוסעים מצד אחד והים שמתחיל להופיע מצד שני מלווים אותנו כל הזמן. פנינו אל עבר הגשר של ארטה (Arta's Bridge), גשר עתיק ומאד מאד מרשים – יופי של ספוט לעצירה והתרעננות.

הגשר העתיק של Arta

מהיציאה מקרפניסי עד הגשר של ארטה אנחנו נוהגים כבר יותר משלוש שעות. הדרך יפה, מעניינת ונוחה לנהיגה, אך לפנינו עוד שעתיים של נהיגה ואנחנו כבר מסמנים את העצירה הבאה – העיר יואנינה (Ioannina). יואנינה, השוכנת על גדות אגם Pamvotida, היא בירת מחוז אפירוס ותוכלו למצוא בה חנויות, מסעדות ובתי קפה רבים. אנחנו מתקרבים לאזור האגם והטיילת, לטובת ה-Baklava המפורסמת של Kolionasios בחנות הבוטיק שלהם ביואנינה – “Athena Sweet Athena” (אל דאגה, בחנות ניתן כמובן לרכוש קלוריות בעוד כל מיני תצורות מלבד Baklava).

ממשיכים לשעה האחרונה של הנסיעה להיום, שמובילה אותנו אל היעד השני שלנו בטיול – כפרי זגוריה. אנו שמים פעמנו לעבר הכפר אנו פדינה (Ano Pedina), שם בחרנו ללון ב-3 הלילות הבאים.

סיכום היום השלישי | יציאה מקרפניסי 11:00 | "בוק" באגם קרמסטה 13:15 | סלפי ב"גשר של ארטה" 15:45 | קלוריות ביואנינה 18:45 | נחיתה במלון בכפר אנו פדינה 20:00 |

היום הרביעי: מרכז זגוריה

על פי התיאורים וההמלצות שקראתי על חבל זגוריה (Zagori), משום מה ציפיתי למצוא שם אזור שכוח אל של כפרים עתיקים, טבולים בתוך טבע פראי ירוק, כשלהתנייד בו יהיה קשה ומאתגר. קצת חששתי האמת מההתמצאות, מהיכולת לתקשר עם המקומיים שם ומחלוקת הזמן בין כל כך הרבה דברים שאתה רוצה להספיק לעשות, כי הזמן שעמד לרשותנו היה סה"כ מוגבל.

הדבר היחיד שלא התבדיתי לגביו היה, שיש באזור הזה כל כך הרבה מה לעשות!! אז נכון שהבנייה בכפרי זגוריה היא עתיקה וייחודית, ונכון שהטבע שם פראי ומהמם (אחד היפים באירופה, בואו...) אבל איפה אני ואיפה שכוח אל...?

קניון ויקוס בזגוריה. אחד האזורים היפים באירופה.

תקשיבו, אחד האזורים הכי כיפים לטייל בהם! את הכפרים העתיקים תפסו לא מעט חבר'ה צעירים, שהבינו את הפוטנציאל של האזור ובאו לפתח בו את התיירות. איזו רמה! איזה סטייל! מלונות בוטיק, אחד יותר יפה ומעוצב מהשני, שמצליחים לשלב באמנות את כל מה שעתיק וייחודי לזגוריה עם כל מה שטרנדי ומוביל היום בעולם האירוח. במלונות הקסומים האלה תמצאו לרוב מתחמי ספא מול הנוף המטריף, מסעדות עם אוכל מקומי טעים טעים, לא מעט ממטבחים באזור מגישים אוכל אורגני, הירקות נקטפים בגינת המסעדה והסלט בארוחת הבוקר מוגש ישר מערוגת המלון. והיוגורט, הו היוגורט...

הו, היוגורט...

אנחנו כאמור בחרנו להתמקם ל-3 הלילות שעמדו לרשותנו בכפר אנו פדינה, שממוקם במרכזה של זגוריה ומהווה בסיס מצוין ליציאה נוחה לטיולים באזור. הירשמו כאן לניוזלטר שלי וקבלו ישירות למייל מפת גוגל מפורטת עם המון המלצות לכל המלונות המשובחים בזגוריה שיפתיעו אתכם בסטייל שלהם ועוד המלצות שוות לאורך המסלול. המלון שבו אנחנו ישנו הוא Primoula Country Hotal& Spa.

מעבר לסוויטה המשפחתית היפה והמרווחת, המלון הזה מציע ארוחת בוקר של פשטידות תוצרת בית ומוצרים מקומיים, שמוגשת בחצר המלון אל מול הנוף הפתוח של הכפר וההרים הנפרש ממול. הגבינות, הלחמים ושאר המרכיבים נקנים אצל היצרנים המקומיים האופייניים לאזור והריבות האורגניות הן תוצרת בית.

חוויה נוספת במלון היא מתחם הספא הממוקם על מרפסת הפתוחה – ג'קוזי מרווח, סאונה יבשה ופינת ישיבה סביב מדורת עצים בוערת לחימום. כל ערב, אחרי יום טיול ארוך, בילינו שם איזה שעתיים עם בקבוק יין ככה להירגע, מול הנוף של זגוריה.

מרכז זגוריה ותצפיות על קניון ויקוס

לאחר ארוחת הבוקר המפנקת אנו יוצאים לנסיעה של כרבע שעה לכפר מונודנדרי (Monodendri) במרכז זגוריה. מהחנייה שבמרכז הכפר יוצאים להליכה קצרה של כעשרים דקות עד למנזר אגיה פרסקבי (Agia Paraskevi), אחת מנקודות התצפית המרשימות על ערוץ קניון ויקוס (Vikos) - תופעת טבע ייחודית ביוון, שאף הוכר ונכלל בספר השיאים של גינס כקניון העמוק הצר ביותר בעולם – וסביבו נטייל ביומיים הקרובים.

ויקוס. שיאן גינס 🥇

במנזר מחכה לנו מרפסת שצופה ישירות אל הקניון, שנפתח מולנו במלוא עוצמתו. הנוף מהפנט. הליכה קלה של עוד כרבע שעה חזרה למרכז הכפר מונודנדרי, התרעננות קלה באחד מבתי הקפה וחזרה לרכב.

הנקודה הבאה שלנו היא "יער האבנים", ה- Stone Forest. נסיעה קצרה של 10 דקות מובילה אותנו לתופעת טבע ייחודית נוספת – עמודים של אבני צפחה, המשמשות לבניית הגגות והבתים של כל אזור זגוריה, הניצבים בין עצי אורן.

יער האבנים
"אם יבעט בי חמור, האם אגיש נגדו תביעה משפטית?" (סוקרטס)

מתקדמים עם הרכב עוד 3 דקות של נסיעה ומגיעים לתצפית הבאה על קניון הויקוס - תצפית אוקסיה (Oxya View point). מהחנייה צועדים בשביל כ-100 מטר עד שמגיעים למרפסת בגובה 1400 מ', שהיא אחת התצפיות המרהיבות ביותר על הקניון ומאפשרת לנו לראות את הקניון לכל אורכו.

אזהרה: לאחר המרפסת יוצא שביל הליכה על שפת הקניון – זהו שביל מסוכן מאד ומומלץ לא להמשיך עליו מעבר למרפסת התצפית המרשימה והמספקת!

התבשילים של Sta Riza

מתחילים להרגיש רעב של צהרים, אנחנו מתקדמים למסעדת Sta Riza של דיוניסיס סטפנו ואשתו, שכבר משנת 2004 מגישים תבשילים של המטבח המקומי האותנטי. אנחנו עוד הספקנו ליהנות מהאוכל שלהם תחת עץ הדולב במרכז הכפר אלטי, המשקיף על הרי הפינדוס. מאז עברה המסעדה למיקומה החדש בכפר ויטסה Vitsa (מרחק 10 דקות נסיעה מתצפית אוקסיה).

Bridge of Kokkoros or Noutsos

לאחר ארוחת הצהריים אנחנו מתקדמים לכוון הכפר היפה קיפי (Kipoi). בדרך לכפר נעצור להתרשם ולהצטלם לצד שניים מעשרות הגשרים העתיקים המפורסמים שסביבו, הפזורים על נהר הוידומאטיס (Voidomatis).

גשר של אהבה

הגשר הראשון אליו נגיע תוך כ-15 דקות נסיעה מהמסעדה בכפר ויטסה הוא גשר קוקוריס – “Bridge of Kokkoros or Noutsos”, והשני שממתין לנו 3 דק' אחריו ממש על אותו הכביש לכפר קיפי – גשר שלוש הקשתות “Plakidas Bridge”.

גשר שלוש הקשתות

לארוחת ערב חזרנו למסעדת Amalia בכפר אנו פדינה, הסמוכה למלון שלנו ולאחריה כמובן ישירות לספא הפתוח במלון, עם בקבוק יין ומוזיקה טובה לסגור את היום.

סיכום היום הרביעי (התחלנו ב-12:00 ולקחנו אותו די באיזי...) |  תצפית אגיה פרסקבי 12:00 | יער האבנים 13:00 | תצפית אוקסיה ב 14:00 | ארוחת צהרים 15:00 | גשר קוקוריס 18:00 | גשר שלוש הקשתות 18:45 |

היום החמישי: צפון זגוריה

את היום התחלנו בשייט רפטינג של כשעתיים בנהר הוידומאטיס שמימיו הם הצלולים ביותר והקרים ביותר (8 מעלות) ביוון. יש מספר חברות שמפעילות את הרפטינג וכולן מתחילות באותה נקודה – גשר קלידוניה (Klidonia). השיט בדרגת קושי 1-2, בטיחותי לחלוטין, מלווה ע"י מדריך מוסמך בכל סירה, מתאים מאד למשפחות ובסופו יש מפל כיפי שיקפיץ לכם את האדרנלין. הנוף שמלווה את השיט במים הצלולים הנהדרים של הוידומאטיס הופך את השייט הזה לחוויה משפחתית. כיף!

לאחר השייט נסענו כחצי שעה לאחד הכפרים שהם גולת הכותרת של כפרי זגוריה –פפיגו (Papigo). אנחנו חונים את הרכב בכניסה לכפר הציורי ומיד פוגשים את Sterna, חנות קטנה ומטריפה שהיא גם בית קפה.

עוצרים להתרעננות ולכמה מזכרות חמודות מהמקום וממשיכים לארוחת צהריים במסעדת Astra Inn, בה מבשלים מנות מסורתיות עם פרודוקטים מחוות מקומיות וירק מהגינה האורגנית שמאחורי המסעדה. ישבנו בגינת המסעדה תחת הגפנים אל מול הנוף המהפנט של הצוקים המרשימים שממול – "מגדלי אסטרקה" (The Towers of Astraka).

המגדלים של אסטרקה

בסיום ארוחת הצהרים אנו ממשיכים על הכביש מהמסעדה לכוון הכפר מיקרו פפיגו (Mikro Papigko) ובדרך לאחר כחמש דקות נסיעה עוצרים בעיקול באמצע הדרך לטובת המסלול, שאיתו נסיים את יום הטיול שלנו וניפרד מאזור זגוריה – גבי המים של רוגובו – “Pools of Rogovo”. מדובר במסלול קצר של כרבע שעה לכל כוון, מדלגים מגדה לגדה בין בריכות טבעיות קטנות של מים צלולים וקרירים ובסופו מפל. מקסים!

בריכות המים של רוגובו

סיכום היום החמישי |  שייט רפטינג 11:30-14:00 | פפיגו 14:30 | פולס אוף רוגובו 17:00-18:00 |

מוזמנים להמשיך איתי בטיול לחלקו השלישי והאחרון - "צפון יוון עם ילדים: מטאורה ופליון" וזה הזמן שלכם להירשם כאן לניוזלטר שלי ולקבל את קובץ המסלול המלא לצפון יוון כולל מפת גוגל מפורטת עם כל ההמלצות השוות ישירות אליכם למייל 💌